Hvad kan jeg gøre ved dug på mine yderste vinduesruder

Jeg døjer med at nogle af mine ruder danner dug, hvorimod andre tilsvarende ikke gør. Som i kan se på billederne har jeg forsatsvinduer med koblede vinduer, er det på det yderste forsatsvindue (gammeldags 1-lags vindue), hvor duggen kommer.

Mine eneste forklaring er, at jeg ikke har isoleret det koblede vindue tilstrækkeligt, hvorved der kommer varm luft ind til forsatsvinduer og sætter sig som dug på denne, når den møder den kolde overflade. Jeg synes dog, at jeg har samme isolering (gummilister) som på mine andre tilsvarende vinduer, hvor der ikke kommer fug, så kan ikke helt få det til at give mening.

Nogen der her bud på, hvorfor det forekommer, og endnu vigtigere: Hvad løsningen er?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det indvendigt eller udvendigt på ruden. Hvis det første, har du sikkert for høj indefugt,  for lav temperatur og ringe Isolering. Fugten kan også komme nedefra, hvis etage dækket ikke er tæt.
Det første kan et hygrometer afgøre. Daglig udluftning og omtanke for tøjtørring mv. kan hjælpe. ( ment på den pæne måde ).
Er det mellem ruderne, skal de nærmest være lige så tætte som en termorude, ellers bør de ventileres mener jeg. Men andre herinde, kender sikkert bedre til problemet.

Undersøg dine gummilister nøje og skift dem du har mistake til. Jeg havde samme problem i forbindelse med et tredje lag glas hvor nye tætningslister hjalp.
Som Rantzau skriver. Gennemgå tætningslister på forsatsrammer. Det er helt essentielt for forsatsrammer at liste slutter absolut tæt.

Det er klassiske forsatsrammer. Ser ikke ud til at være koblede.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Jeg ændrede mine eksisterende forsatsvinduer til koblede vinduer i samarbejde med min glarmester. Det kostede kun glasset og notliste nr. 354 fra Københavns Listefabrik foruden nye lufttætte tætningslister.

Tætningslisterne fik særlig opmærksomhed, og alt fungere nu perfekt uden antydning af dug.
Jeg kludrer vist lidt i navne på de to vinduer, der er installeret. Dugen jeg døjer med er indvendigt på det yderste vindue mod gården. Altså, det orignale vindue, som i mit tilfælde er et meget gammelt et af slagsen og kun har 1-lag vindue.

De gummilister jeg referer til er på forsatsvinduet (det jeg forkert kaldte koblede vindue før). Her monterede jeg gummilister for noget tid siden, så de slutter (nogenlunde) tæt.

Er det korrekt forstået på jeres svar, at jeg bør sikre mig, at gummilisterne på forsatsvinduet vindue sidder 100% tæt, og det bør løse problemet? Jeg kan læse andetsteds, at jeg bør bruge "bløde tætningslister". Hvis i kender noget, som der kan anbefales, så giv gerne lyd.
Annonce
Vi kan alle kludre. Det er okay. Efter at have nærstuderet billederne har jeg forstået hvad du mener. 

Det er gummilisterne du skal koncentrer dig om, eksempelvis denne fra jem&fusk med E eller P profil. De er helt lufttætte. Den type har jeg brugt med held.

Bløde tætningslister (skumgummi) er ikke egnet. 
Den klassiske løsning er at ventilere de udvendige (oprindelige) vinduer. Det gøres ved at bore et par 3...4 mm huller nederst i rammen. Hullerne skal pege skråt nedad så der ikke kan løbe vand ind når det regner.
Forsatsruderne skal være 100% tætte.

Det må du endelige ikke fortælle mine vinduer Bent Andersen - så får de bare nykker. 
Ok, jeg prøver med bløde gummilister og ser, hvordan det går. Tak for input 👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis