Fjernvarme, trykreduktion

Har gået og tænkt over følgende: Jeg er ret ny fjernvarme bruger, og valget blev direkte på varme, med veksler på vand. Kører med Fortes unit, der fungerer fint og sløjfer en fin fremløbs temp. med udeføler. Pt. ca. 50 gr.
Trykket ligger året igennem ml. ca. 1,5 og 3,6 bar, som heller ikke er problematisk. Jeg var ellers mest til veksler på radiator vandet også. men smeden anbefalede direkte gr. 10-15 % tab ellers. Har ikke fortrudt valget, men lurer lidt på en reduktion på frem og retur fra Unit, så trykket kan sættes på ex. 2 bar.( Går ud fra der skal reduktion på både frem og retur ). Er det overhovedet muligt, uden at det går ud over ydelsen, når det er meget koldt. 
Fj. Fyn garanterer min. 60 gr. og max. 4 bar. ​
Hvad er jeres mening?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trykket i fjv. værkets returledning kan sagtens ligge over 2 bar, så det du efterspørger kan ikke lade sig gøre.
Hvad skulle det i øvrigt gavne?

Selvbygger med stort S. 
Der sidder en tryk differens regulering i systemet. Men det er blot tryk forskellen imellem frem og retur. Selve det statiske tryk er på de 3-4 bar og den kan du ikke komme ud over. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er som ev elsmand skriver kun trykdifferencen du kan ændre på. Hvis du sænker trykket for meget, kan det som du beskriver, blive et problem at få nok varme ført frem. Men så skal den stå meget lavt. Hvis den står for højt kan termostaterne have et problem med at lukke og de kan begynde at larme (klapre eller suse). Der er igen økonomiske fordele i at differenstrykket er højt eller lavt ved direkte fjernvarme. 
Takker for svar, godt lige at få det belyst - havde egentligt besluttet det skulle være med varme gn. veksler, men vvs guruen frarådede det grundet større forbrug. 
Er nu også godt tilfreds som det er nu.

Der er argumenter for direkte og indirekte fjernvarme. Ikke alle steder er valget frit. Jeg er helt klart fortaler for direkte fjernvarme. Der er en varmeveksler mindre at bekymre sig om. Har man radiatorer er man også fri for cirkulationspumper. Et simpelt system med få problemer. 
Annonce
@GodeVen
Med kravet om at regulere fremløbstemperaturen i forhold til udetemperaturen, kan jeg ikke se hvordan cirkulationspumpen kan undværes. Der skal være en “blandekreds”.

Søren O
Det er rigtigt hvis installationen, skal opfylde kravet om regulering i forhold til udetemperatur, kan blandekreds ikke undværes. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis