Rulle spartel på gamle vægge

Jeg har de her vægge jeg lige har flået glasvæv og tapet ned fra. Pudsen bag er lidt slidt, og nogle steder sidder der endnu et par ​lag tapet… 

Skal jeg fjerne alt puds inden jeg spartler? Eller kan jeg nøjes med at fjerne det løse?

Og skal jeg bruge en forankrings grunder inden jeg spartler?

Og kan en rulle spartel overhovedet klare det her eller skal jeg have en grov sandspartel først?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal ned. Ellers opløser fugten i spartlen tapetet som så falder af, mens du spartler, eller mens spartlen tørrer.

Rullespartel og sandspartel er same same but different. Når det er rullet på skal det glattes, mens det andet trækkes på og skal glattes. Rullespartel er noget hurtigere synes jeg. 
Hej:) tak for svar og hjælp!

Tænker også at tapetet skal ned. Men hvad med den gamle puds? Det der er mere lyst på væggen er puds som nogle steder falder af (har pillet det meste løse af) - men skal jeg have ALT af eller kan det der sidder fast blive siddende?
Rullespartel og sandspartel er stort set same shit.

HrT. kommer løsningen nærmest. Fjern alt. Forankringsgrunder giver ingen garanti.
Fjern alt der ikke er puds. Tapet og limrester opløses af spartel. Det kan skrabes eller dampes af.

Spartel der rulles på sviner (mindst) lige så meget som det, der trækkes på. Der er også forskel på grov og fin. Og rullespartel er dyrere end normal. 
Tapet og limrester fjernes. Puds der ellers sidder fast kan fint blive siddende. Du kan teste det ud fra lyden med skaftet af en skruetrækker når du slår på det. Dybe huller spartles med polyfilla eller grovspartel. Vær opmærksom på tørretid så det ikke synker. Der påføres forankringsgrunder inden vægspartling. Rullespartel er helt klart nemmest og hurtigere. Alm letspartel + lidt vand kan med piskeris røres så det bliver til rullespartel. Gulv skal dækkes af uanset om man bruger alm spartelmasse eller rullespartel. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også