Ny isoleret indervæg - op ad kold ydermur i 80 cm højde

Hej alle

Udfordring til panelet:

Bungalow fra 1939, hvor der i 1977 er sat første sal på. I den forbindelse er terrasse i hjørnet af huset inddraget i bolig. Man har sat vægge op på den eksisterende halv-mur (dobbelt stenmur uden hulrum). Foran denne var der i fuld højde muret 100 mm gasbeton væg op som vi var nødt til at fjerne (ikke limet på væg, stod løst). Her var INGEN tegn på fugt bagved, men hulrummet var nok ret ventileret da huset er piv-utæt i dette hjørne). Nu skal vi have bygget en ny komplet indervæg op, pga. konstruktionen skal det være en stabiliserende væg på træskelet.

Udfordringen er at jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde mig til muren på ca 80 cm i højden. Er nervøs for dugpunkt og på sigt skimmel. Jeg vil ikke bruge dampspærre da det ikke kan laves komplet alligevel i den gamle konstruktion. Så ønsker noget diffusions-åbent der kan håndtere fugten korrekt. Der er ikke fugt i muren.

Hvordan ville i konstruere den nye væg så den kan håndtere evt. fugt korrekt så der ikke opstår problemer ved overgangen til muren?

Chat GPT anbefaler træfiber-batts og så en diffusions-åben beklædning, så væggen kan ånde. Umiddelbart siger den træfiberplade + gips, men træfiberpladerne (e.g. Steico) er ikke skruefaste som jeg forstår det. OSB er mindre diffusions-åbent, det var ellers mit førstevalg.

Kom frisk med gode tekniske indspark.

Bh Morten
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også