utilstrækkelig varme

Hej,

Jeg håber, I kan hjælpe med at kigge på vores varmeanlæg.

Vi bor i et rækkehus på 137 m² (fordelt på 3 etager) + 42 m² kælder, med indirekte fjernvarme. Det er vores første efterår/vinter i huset, og efter vi åbnede for sommerventilen omkring oktober, oplever vi problemer med varmefordelingen.

Kort fortalt: Radiatorerne kan varme fint enkeltvis, men når flere radiatorer er åbne samtidig, falder kapaciteten markant.Vi har:
  • 7 radiatorer (3 i stuen, 2 på 1. sal, 2 på 2. sal)
  • Gulvvarme i kælderen
  • Gulvvarme på badeværelserne på alle tre etager
  • Hovedpumpen på niveau III
  • Pumperne til kælder- og badeværelseskredsene på niveau II
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Hvad er trykket på dit anlæg? Har du tjekket at alle pumper kører? Du kan normalt høre på pumpen når du starter den.

Søren O
Hej Søren og Larsen.

Tak for hurtigt svar. Det skal måske nævnes, at jeg naturligvis har luftet alle radiatorer og fyldt vand på systemet til 1,5 bar.

fremløbstemperatur er 72 grader med retur 35 grader. Der løber dog kun 50L i timen
hovedpumpen lyder som om, at den arbejder og jeg kan også hører at den sætter op i hastighed hvis jeg skifter mellem indstillinger. De 2 pumper til gulvarme er vel i princippet ligegyldige i denne sammenhæng?
Det lyder meget simpelt, dårligt isoleret hus.
Annonce
Har du haft “hovedpumpen” stoppet mens du luftede ud?

Søren O
Hej Søren

Nej. Skal den slukkes først?
Ja pumpen skal slukkes mens du lufter ud.

Søren O
Det hjalp desværre ikke. Det er helt samme situation. Jeg overvejer selv, om det kan være varmeveksleren? 
I har en rigtig fin fremløbstemperatur - er den aflæst på fjernvarmemåleren? Returtemperaturen er høj i betragtning af det lille gennemløb. Den høje returtemperatur kan godt skyldes for høj returtemperatur fra varmtvandsbeholder eller brugsvandsvarmeveksler. Hvor høj er fremløbstemperaturen til radiatorerne? Et par billeder af din fjernvarmeunit vil sikkert åbne op for flere fejlmuligheder.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis