Efterisoleret gulv

Hej Lav-det-selv

Vi fik sidste år efterisoleret vores gulv med Neopor kugler helt op til under strøerne. Vi fik af vide at to uafhængige isolatører, at der ikke ville være et problem med denne isoleringsform, da de ikke kan suge fugt i modsætning til anden isolering. Det skal siges, at betonen under membranen var knastør. Jeg blev oplyst, at nogle af de ​"gamle" regler ikke kan bruges i samme omfang, da man er blevet klogere og nye produkter er kommet til.

Dog læser jeg nu, at flere fraråder at efterisolere oppefra, når det er strågulv. Da dette var sidste år, har vi ikke mærket noget til det, men bør vi frygte, at vi får fugt/skimmel?

Kan man eventuelt gøre noget - jeg kontaktede vores forsikringsselskab og de sagde, at de ville dække, hvis der skete noget, da det har været en professionel, der har udført arbejdet.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved strøgulvskonstruktioner er retningslinjen 75mm isolering (50mm langs ydervægge) - dette pga at fugt ellers aldrig vil kunne fordampe væk da det vil være for koldt ved betonens overflade, dvs der er en forøget risiko for fugtophobning og skimmel el svamp i strøerne.

Synes du er blevet vejledt dårligt, der er en hvis risiko for at det vil give en anmærkning på en fremtidig tilstandsrapport.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har hørt, at man kan installerere en slange, der kan dræne fugten, men er det rigtigt?

Det er jo lidt ærgeligt, hvis vi er blevet vejledt forkert. Dog behøver der vel ikke nødvendigvis at opstå problemer, da det er generelle vejledninger
jeg må have en ud og undersøge om det er tilfældet ved mit. Har lidt svært ved deres formulering risiko da det jo ikke siger om det næsten altid sker eller kun i begrænset omfang sker
Hvad mener du med et "strågulv"?

Det er ret vigtigt for at forstå dit problem.
Annonce
Gulvet er bygget op på strøer. Altså beton og så en stor plastikpose ud over det hele. Så lå der 100 mm batts. Gulvet er klodset op med mursten.

Håber det giver mening.
Jeg er stadig ikke sikker på jeg har forstået dig rigtigt.

Neopor kugler er bare flamingo i løs vægt som ikke ændrer isoleringsgraden. Fordelen er, at kuglerne smyger sig tæt til omgivelserne hvor eventuelle kuldebroer brydes, så de svar du har fået fra de to uafhængige isolatører er efter min menig korrekte. 

At betonen tilsyneladende er knastør svarer stort set til at sælge elestatik i metermål og det underbygger min tillid til dine isolatørers udsagn.

Er der ikke ændret på hverken strøer, dampspærre eller afstande mellem terræn og gulvoverflade har jeg svært ved at se nogen forbedring da du stadig kun har 100mm isolering mellem beton mod terræn og gulvet.

Uanset alle krumspring er det den samlede isoleringstykkelse på hele fladen der isoleringsmæssigt er afgørende for økonomien og den er stadig kun 100mm, og der bør du bemærke hvad BOFH skriver, men bemærk også at det ikke er en fyldestgørende forklaring.

Da din dampspærrer ligger under de organiske materialer, er risikoen for fugtophobning og dermed fugtskader minimale.

Du oplyser desuden at toplaget er 22mmn spånplade. Det har jeg stadig til gode at opleve. Er toplaget som du nævner er jeg 99% sikker på der er afsluttet med enten fuldlimet gulvtæppe, filtfliser eller tilsvarende overflade.

Forsikringsmæssigt er du på den sikre side, men jeg fornemmer du ikke er tilfreds med isoleringsgraden. Har jeg ret, og ønsker du forbedringer der kan aflæses på bundlinjen? 
Efter de 22 mm spånplade har vi fjernet gulvtæpper og lagt sporplader til gulvvarme. Herefter er der lagt gulvpap og 12 mm spånplade. Så er der lagt noget flydespartel til udjævning og så LVT gulv.

Baggrunden for at isolere var, at der ville skulle bruge en del varme, hvis der under gulvet også skulle varmes omkring 20 cm hulrum op.  

Noget som jeg ikke forstår er, at fugt skal kunne komme væk. Der er ikke riste eller andet i min sokkel til udluftning, og der har derfor altid været lukket ned til betonen. Såfremt der ville være fugt ville der selvfølgelig kunne være mere af den ved et større rumareal, men ikke desto mindre uden udluftning, vil den jo i sidste ende stadig ophobes - bare over længere tid. Dette var en af grundene til, at jeg dengang ikke var så nervøs.
Hej Lav det selv. 

Jeg spurgte Chatgpt, og selvom jeg godt ved at den ikke altid har ret, har den givet mig beskrivelse nedenfor, som jeg håber, at I vil kigge på:

1. Formål
Denne note beskriver, om det er teknisk forsvarligt at fylde et ca. 200 mm hulrum i et gulv mod jord med Neopor/EPS-granulat i en bolig opført i 1979.
2. Eksisterende gulvopbygning
Ifølge oplysning fra ejer:
  1. Gulvbelægning / spånplade
  2. 100 mm isolering (mineraluld eller EPS)
  3. Plastfolie (fugtspærre)
  4. Betonlag
  5. Singels/stenlag som kapillarbrydende lag
  6. Jord
Der findes ingen ventilationskanaler, ingen radonsug, og der er ingen tegn på fugtproblemer i den eksisterende konstruktion.
3. Vurdering af konstruktionens funktion
3.1 Terrændæk i 1970’er-byggeri
Ifølge BYG-ERFA’s offentlige resuméer og typiske konstruktioner fra perioden er terrændæk opbygget med:
  • kapillarbrydende lag
  • betonplade
  • fugtspærre
  • evt. isolering
→ Der indgår ikke ventilationslag eller funktionshulrum i denne konstruktionstype.
Teknisk betydning:
Der er ingen byggeteknisk funktion, som påvirkes negativt ved at udfylde hulrummet.
4. Materialevurdering: EPS/Neopor-granulat
4.1 Egnethed i terrændæk
Producenter som Sundolitt og Jackon beskriver offentligt (tekniske datablad):
  • EPS kan bruges i direkte kontakt med beton.
  • Materialet optager meget lidt vand og påvirkes ikke skadeligt af jordfugt.
  • EPS/Neopor kan indblæses i lukkede hulrum i gulve og vægge.
→ Materialet er godkendt og almindeligt anvendt som udfyldning i terrændæk.
4.2 Fugtpåvirkning
EPS/Neopor er kapillarbrydende og optager <2–4 vol-% fugt ved langtidsbelastning.
Da huset har:
✔ intakt plastfolie✔ betonlag✔ singels (kapillarbrydende lag)
er det fugtteknisk ufarligt at tilføje EPS-granulat.
5. Bygningsreglement (BR18)
5.1 Fugt
BR18 kræver, at gulve mod jord udføres, så “der ikke opstår skadelig fugt”.
Da EPS ikke fremmer fugt, og konstruktionen har fuldt fungerende kapillarbrydning og fugtspærre → kravet er opfyldt.
5.2 Radon
BR18 §388 kræver begrænsning af radonindtrængning.Fyldning af hulrum med EPS-granulat reducerer lufttransport fra jord og kan dermed forbedre radonsikkerheden.
6. Konklusion
På baggrund af byggeskik, materialeanvisninger, fugtteknik og gældende regler vurderes det:
✔ Teknisk forsvarligt at fylde hulrummet (ca. 200 mm) med Neopor/EPS-granulat.
✔ Der er ingen konstruktionsmæssige eller fugttekniske funktioner, der forringes.
✔ EPS/Neopor er egnet som udfyldning i terrændæk og tåler kontakt med beton.
✔ Løsningen forbedrer isolansen betydeligt og påvirker ikke radon eller fugt negativt.
✔ Hullerne skal lukkes tæt efter indblæsning for at forhindre kugleflugt.
7. Forbehold og anbefalinger
  1. Indblæsningen skal udføres med let komprimering for at undgå senere sætninger.
  2. Der bør udføres en visuel kontrol af betonen og fugtspærren, hvis muligt.
  3. Inden arbejdet påbegyndes anbefales en radonmåling, især hvis huset ligger i radonklasse 2–3.
  4. Eventuelle installationer i hulrummet skal identificeres og sikres.
8. Opsummeret anbefaling
Der er ingen teknisk grund til, at Neopor/EPS-granulat ikke kan anvendes i denne gulvkonstruktion fra 1979.Tværtimod giver løsningen:
  • bedre isolering
  • bedre indeklima
  • bedre radonmodstand
  • ingen fugtrisiko, hvis opbygningen i øvrigt er tæt
Løsningen er derfor byggeteknisk korrekt og anbefalelsesværdig.

Hej Lav det selv

Jeg fik en mand ud og undersøge fugt forholdene under strøerne. Vi ønskede ikke at lave huller i vores gulv, så han målte kun der hvor gulvvarmeslagerne går fra shunten og ned i gulvet.

Der blev målt en fugtighed på 12 %, så han var umiddelbart ikke nervøs for, at der skulle opstå problemer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også