Efterisolering af indervægge

Jeg skal finde en løsning på at lave indvendig isolering af ca 130 m2 vægge. 
Nuværende konstruktion ser her. 

Jeg overvejer at bruge multipore, men er det et krav at disse fuldlimes til den oprindelige væg? Jeg ville fortrække at lave 2 cm afstand til den gamle væg for at undgå at skulle rette den tilstrækkeligt op. 
Der laves nyt terrændæk og derfor har jeg mulighed for at lave en indvendig sokkel som der kunne mures en Leca blok på. Jeg vil efterfølgende lave multipor væggen ovenpå lecablokken. 

Hvad tænker i ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for et byggeri hvor man har brugt 10 mm flamingo som isolering?
Jeg ville lime pladerne til væggen. Lidt skævhed kan man nemt justere i limen.

Selvbygger med stort S. 
Multipor skal som udgangspunkt fuldlimes til bagvæg. Dette styrker netop en af produktets egenskaber/funktioner som er den kapillarsugende funktion som ved fuld kontakt i nogle opbygninger sikrer sund og korrekt fugttransport.

Montagen skal fuldlimes til eksisterende væg. Altså, multipor kan ikke “bære sig selv” som system.

For bedre svar er det også relevant hvilken type væg/mur der er tale om. Kælder eller lignende?Den viste konstruktion er ikke umiddelbart brugt i Danmark. Måske noget tysk?

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Det er en staldbygning som har fået ny skalmur i 1950'erne
Umiddelbart ser det også noget lavloftet ud.
Var det ikke bedre at køre en buldozer igennem?

Selvbygger med stort S. 
Tænker ikke det svar kan bruges til noget 🙄
Annonce
Superdiy skrev den 17-11-2025 12:08:24

Du ser sku også noget lavloftet ud hr. buldozer. På billedet er der 290 cm. Færdig gulv bliver 240 cm. Men det havde da været dejligt med 10 cm mere. 

JA0307 skrev den 17-11-2025 19:02:14

Du ser sku også noget lavloftet ud hr. buldozer. På billedet er der 290 cm. Færdig gulv bliver 240 cm. Men det havde da været dejligt med 10 cm mere. 

Nu var det ikke for at nedgøre projektet, men så stor en renovering af en bygning der aldrig har været tiltænkt beboelse, skal overvejes grundigt inden man bruger flere penge på noget gammelt end man kunne have bygget nyt for.

Jeg har selv været der en gang for mange år siden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 17-11-2025 19:13:52

JA0307 skrev den 17-11-2025 19:02:14

Nu var det ikke for at nedgøre projektet, men så stor en renovering af en bygning der aldrig har været tiltænkt beboelse, skal overvejes grundigt inden man bruger flere penge på noget gammelt end man kunne have bygget nyt for.

Jeg har selv været der en gang for mange år siden.

Det har du fuldstændig ret i . Det har, og er stadigvæk en del af overvejelserne i projektet. Men skulle vi ikke gå hele vejen med beboelsen. Så får jeg 330 m2 isoleret værksted / gildesal ud af det :-) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis