Annullering af udelampe

Hej.

Jeg har en udelampe, der skal annulleres. Lampen er gået i stykker, og jeg ønsker ikke at erstatte den med en anden, da der faktisk ikke er behov for lys det pågældende sted.

Hvordan kan jeg (eller en elektriker) annullere dette lampested.
Problemet er at det er en 'tværgående' ledning (ja, ved ikke hvad det hedder), hvor der løber et kabel hen til lampen under jorderen og videre til nogle andre lamper.
Så der er behov for at der stadig løber strøm.
Hvad skal der laves for at man må dække det helt til med jord? Ideelt vil jeg helst have lavet det under jorden.
Hvis man ikke dækker det til, er det så noget med at samlingen skal trækkes over jorderen pg sidder på en lille træpæl?
I så fald, hvad er det så for en samledåse der skal bruges for at man er sikker på at det er vandtæt? Kan den der ses på billedet fortsat bruges? (Den har jo været nede i jordspydet til den gamle lampe.

Vh.
Søren

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du beholder soklen til lampen og nøjes med at lægge et låg på, som du evt. skruer fast ved brug af de samme huller som lampen. Kan du bruge den viste dåse. Det skal være muligt at kunne komme til den uden at grave.
Vil du derimod have kablet gravet ned, skal det samles med en krympemuffe, hvor selve lederne er samlede med pressemuffer.

fase
Ok.
Tak for fint svar.
Nogen ide til hvordan jeg skal lave sådan er låg?
Vh. Søren
Jeg vil foreslå binden af en plast spand i passende størrelse, eller en metalplade.

Søren O
Hvis du kan acceptere det, kan en plast spand vendt på hovedet klare det. Altså en lille passende spand som så graves ned i siderne så den ikke flyver væk. 
Men det er jo ikke helt annullering som de selv skriver ! ! 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tror jeg vil forsøge mig med sådan en her.

https://www.silvan.dk/produkt/prop-til-afloebssystem-amax-pro-graa-2600-3657459

Så har jeg rent faktisk muligehden for at etablere en anden lampe senere eller få en elektriker ud og samle den med en samlemuffe, så den derefter kan blive helt begravet.

Tak for gode inputs 🙂👍
Annonce
Hvis du bruger en “kloakprop” vil du få vand ind i “lampefoden”. Dermed vil samlemuffen ikke være så godt beskyttet som hvis du bruger noget større der går helt ud over hele “lampefoden”. En omvendt spand vil være god til formålet.

Søren O
Men kloakoroppen vil også gå ud over lampesoklen.
Soklen er kun 18 cm i diameter og proppen er 32 cm.
Tænker du at proppen ikke vil være dyb nok rundt om soklen?. Den er vist kun 5 ​cm høj. 
Jeg tror, du har læst forkert, for den viste prop er 32 mm. Køb en plastspand og skær den over så den ikke er så stor.

fase
Haha.
I har fuldstændig ret 😃
Jeg bilde mig ind, at det var cm.
​Kunne være kønt at stå i Silvan ​og lede efter den...
Jeg går efter en spand i stedet 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis