Vores bruseniche på første sal lækker vand. Det er med fliser og fuger.
På den anden side af væggen af nichen og badeværelse er trappeopgang. Lige hvor nichen ender, starter trapperne på den anden side parallelt med væggen. Vandet dryppede (ret hurtigt vel at mærke) lige pludseligt fra loftet lige ved siden af hvor trapperne er monteret.
Vi har ikke opdaget det før, men opdagede da vi tog første par bad efter at have været væk på ferie i små 3 uger.
Fugerne ser ud som om de godt kunne trænge til en udskiftning. De ser ikke slemme ud overhovedet. Men alligevel. Jeg tænkte at det kunne have indflydelse om det har stået og tørret lidt.
Vandet dryppede så voldsomt, så jeg tjekkede også om det "bare" var afløbet, ved kun at føre vand fra bruseren direkte i afløbet. Det skete der ikke noget ved. Til gengæld hvis jeg vander meget i hjørnet ud mod væggen, begyndte drypperiet.
Huset er fra 2009-10 og der er selvfølgelig vådrumssikring. Spørgsmålet er, om det er lavet ordentligt - og at der nu (og måske også tidligere) er hul i.
Der er gulvvarme i, hvilket gør det lidt mere udfordrende.
Fagfolkene vi har haft fat i siger forskellige ting. Nogle foreslår vi banker fliserne op i bund og 10-12 cm op af væggene og får svejset en vinyl kabine ind i bunden, så vi undgår fremtidige problemer igen.
Andre fagfolk siger vinyl ikke holder tæt ordentligt og at det i øvrigt ulovligt at lægge?
Helt andre siger vi skal have hele loftet under kabinen ned, og banke fliser op og få lagt ny membran, nye rør til varme og nye fliser etc.
Vi har haft lidt paneler osv. af og kan ikke synligt se vandskade eller skimmel, gudskelov. Det er underligt nok lidt som om der bare er kommet ordentligt hul en dag. Vandet dryppede pludseligt ret hurtigt.
Forsikring rører den i øvrigt ikke med en ildtang.
Så vi har hørt forskellige fagmænd, både for at indhente tilbud men også flere fra privat netværk og der er ret delte holdninger til løsninger.
Hvad siger lav det selv?