Bruseniche på første sal lækker

Vores bruseniche på første sal lækker vand. Det er med fliser og fuger. 

På den anden side af væggen af nichen og badeværelse er trappeopgang. Lige hvor nichen ender, starter trapperne på den anden side parallelt med væggen. Vandet dryppede (ret hurtigt vel at mærke) lige pludseligt fra loftet lige ved siden af hvor trapperne er monteret. 

Vi har ikke opdaget det før, men opdagede da vi tog første par bad efter at have været væk på ferie i små 3 uger. 
Fugerne ser ud som om de godt kunne trænge til en udskiftning. De ser ikke slemme ud overhovedet. Men alligevel. Jeg tænkte at det kunne have indflydelse om det har stået og tørret lidt. 

Vandet dryppede så voldsomt, så jeg tjekkede også om det "bare" var afløbet, ved kun at føre vand fra bruseren direkte i afløbet. Det skete der ikke noget ved. Til gengæld hvis jeg vander meget i hjørnet ud mod væggen, begyndte drypperiet.

Huset er fra 2009-10 og der er selvfølgelig vådrumssikring. Spørgsmålet er, om det er lavet ordentligt - og at der nu (og måske også tidligere) er hul i. 
Der er gulvvarme i, hvilket gør det lidt mere udfordrende. 

Fagfolkene vi har haft fat i siger forskellige ting. Nogle foreslår vi banker fliserne op i bund og 10-12 cm op af væggene og får svejset en vinyl kabine ind i bunden, så vi undgår fremtidige problemer igen. 
Andre fagfolk siger vinyl ikke holder tæt ordentligt og at det i øvrigt ulovligt at lægge?
Helt andre siger vi skal have hele loftet under kabinen ned, og banke fliser op og få lagt ny membran, nye rør til varme og nye fliser etc. 
Vi har haft lidt paneler osv. af og kan ikke synligt se vandskade eller skimmel, gudskelov. Det er underligt nok lidt som om der bare er kommet ordentligt hul en dag. Vandet dryppede pludseligt ret hurtigt. 

Forsikring rører den i øvrigt ikke med en ildtang. 

Så vi har hørt forskellige fagmænd, både for at indhente tilbud men også flere fra privat netværk og der er ret delte holdninger til løsninger. 

Hvad siger lav det selv?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din beskrivelse tyder på, at vandet kan løbe ved siden af afløbsskålen, når I bader. Det kan du kun reparere ved at hugge gulvet omkring skålen op og støbe det til igen, så det bliver tæt. 

fase
Jeg synes at din udtalelse " hvis jeg vander meget i hjørnet ud mod væggen, begyndte drypperiet."
Tyder på at det er silikone fuger ude ved hjørnet. 
Du kan jo prøve med flere forsøg, sådan mere præcise. Skrue brusehoved af, så du kun har slangen og så lige så stille vande ved afløb, lidt længere ude, og til sidst ude ved hjørnet. Hav tålmodighed så du er sikker på din observation. 

Det er ganske udmærket og lovlig med vinyl i bad, men det skal svejses sammen i hjørner f.eks. Problemet bliver afløb, da denne skal være en type som passer til vinyl. Den har ikke vådrums kant, men en ring som skrues ned over vinylen og tætner på den måde.
Men den nemme er da at reparere silicone fuger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for råd. men hvis vådrumsmembran ikke holder, når fugerne er blevet repareret, og de evt. bliver dårlige igen, hvad så? Altså andet end at få skiftet fuger ofte. 

Mht vinyl tænkte jeg jo at der skulle bankes fliser af, pudses, og så er nyt afløb der passer til vinyl. Meste af det kan vi jo gøre selv. Forbliver vinyl ​tæt?
Din vådrumsmembran er ikke tæt, der burde ikke komme vand selv om fugerne ikke er tætte. (men fugerne bør alligevel være tætte)
Hvis bruse armaturet sidder på den væg hvor der er problemer, så tjek om der er en intakt gummifuge ved rørene som går ind i vægen.

Vi prøver igen, i morgen --
Vådrums membran er jo tydeligvis ikke tæt. 
Fuger skal måske skiftes hvert 4. - 5 . år så det er ikke så stort et problem. 
Vinyl skal svejses af fagmand og det er godkendt som tætning uden vådrums membran. Om det er helt lovlig med kun vinyl på gulv og 10 cm op som du foreslår i starten er jeg jeg ikke sikker på. 
I et helt badeværelse ( kun gulv uden for vådzone)  har jeg eksempel på at det koster i omegnen af 30.000 her i midtjylland.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ER badeværelset under 3,24m2  eller smallere end 1,3 meter, er hele rummet vådzone, er det over de 3,24 m2 og der er døre for bruseren er det kun selve brusekabinen der er vådzone, er det med et forhæng er der et større område der er vådzone.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis