Tremmevæg / lamel skillevæg

Hej derude..
Jeg har planer om at lave en rumdeler i stil med en tremmevæg eller skillevæg af lameller.. et par udfordringer er at det er i en lejebolig, så fastgørelsen på gulvet er lidt tricky, og tænkte egentligt heller ikke at den skulle gå helt til loftet, men det er måske alligevel nødvendigt for at gøre den stabil. Medmindre der kunne være en fix ide. 

Derudover har jeg ingen ide om hvilke materialer jeg skal gå med. Grundet behov for mindre invasive metoder er det bedst det ikke ender for tungt. Og principielt behøver det ikke være massiv træ, bare det ligner massivt træ i en mørk pigmenteret olie eller lign.

Hvilke materialer kunne være oplagt?
Går efter en budget venlig udgave, som kan pyntes lidt. Er ikke vild med de med tværgående pinde. 

Alle ideer er velkommen. Særligt ift. At source materiale som evt kan hackes. Har blandt andet set rumdeler til have mm fra ikea, men den er lidt i en anden stil. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump 🙃
Lejebolig og ingen skader på gulvet = glem det i mine øjne. Du slipper ikke for at fastgøre med enten skruer eller lim ​både i gulv og loft.

Mht. til materialer er det oplagt at lave i douglas gran da det ikke slår sig og er relativt billigt.
Vil du lave det uden tværpindene skal dimensionerne ikke være at for små da det ellers bliver noget slaskeværk.

Selvbygger med stort S. 
Det er lettere at reparerer loftet end gulvet ved fraflytning. Monter tremmevæggen på en filtstrimmel på gulvet så den står i spænd, og skru den fast i loftet.

Der er også den mulighed at tremmevæggen ønskes bibeholdt af de nye lejere hvis du har lavet en elegant løsning.
Måske en ide med en tynd gummistrimmel ​i stedet for filt? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Min første indskydelse var også en gummistrimmel, men jeg er usikker på om den laver varige mærker på gulvet.
Annonce
Men mon ikke udlejer vil kræve slibning og lakering af gulve ved fraflytning, uanset? 🤣

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 17-11-2025 05:30:33

Men mon ikke udlejer vil kræve slibning og lakering af gulve ved fraflytning, uanset? 🤣

Nej, for det er sgu laminatgulv. Og tidligere lejer er sgu sluppet så billigt med opgørelsen at vi nok kommer til at forlade det i bedre stand end vi modtog det. Utvivlsomt (næsten)... 

Men jeg tror sgu jeg slipper for at montere noget fast i gulvet. Har fået den ide at basen jo netop blot må have en bredere "base of support" for at kunne give den fornødne støtte imod højden. Som et stående møbel. Her et billede af en model til inspiration.

Ydermere kan toppen få et par stålwires med montering i forskalling, om det må være nødvendigt - selvom det da så begynder at blive et skrummel.. 

Ift. Gulvet må der bruges enten filt eller ja, gummi "suckers" eller lign.. men hvis plankerne gik til loftet kan de jo ligeledes blot laves med et spænd - som i kender det fra en badeforhængs-stang, bare stærkere med bolte. 
Konen ønsker at det skal gå til loften, men her er lidt højere end klassisk og det vil sgu blive nogle dyre lange brædder som så også skal have en noget stærkere hårdhed... jeg tænker noget i stil med billedet giver bedre mening - essensen er at få noget træ i et flot mørkt olieret look som gemmer køkkenet lidt væk fra stuen. 

Syntes dog også det ville være fedt med et skindesystem så den i sektioner kan trækkes ud og ind..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis