Citigo har jeg inderskærme ? lyhne1 2110 4700 15-11-2025 19:59 HejsaJeg er tvivl om jeg har inderskærme monteret?Det skulle nemlig hjælpe mod vejstøj.. Ingen håndværksmæssig uddannelse :-) 21 svar 1 2 3 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
GodeVen 4323 5220 15-11-2025 20:57 Ja, der er inderskærme. Du er godt sikret mod rustangreb indefra i hjulkasserne.Det er rigtigt mange år siden, der blev solgt biler helt uden inderskærme. Der var åbent omkring hjulene helt op til karrosseripladen (indersiden af skærmene). Det var dengang at en 10 år gammel bil ofte var rustet op. Dengang var der ikke noget der garanti mod gennemtæring overhovedet. Nu tilbyder næsten all bilmærker 10-12 år garanti mod gennemtæring på nye biler.Man skal være opmærksom på at hvis man giver sin bil ekstra rustbehandling, kan den originale garanti bortfalde. Det skyldes at en dårlig udført rustbehandling kan lave rustfælder. For eksempel har der været eksempler på rustbehandlingsfirmaer, der har skruet uoriginale inderskærme på med selvskærende skruer ind i karosseriet.
lyhne1 Trådstarter 2110 4700 15-11-2025 21:16 Perfekt. Tak.. jeg synes også det så sådan ud.. de skrabede Citigo fra dengang, kunne godt fås uden inderskærme.. jeg ville bare sikre mig. Det er noget med man kan tage dem ud og give dem en omgang støjdæmpning.. Det virker dog som om Pavabehandlingen har dækket det hele godt til😅 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)
GodeVen 4323 5220 15-11-2025 22:58 Citigo har altid haft inderskærme, men der har åbenbart være tilfælde hvor fabrikken ikke havde fået dem monteret korrekt.Du kan sikker tage dem ud og give dem ekstra støjdæmpning, men det vil næppe være noget du kan høre forskel på. Citigo er designet som en billig bil, der er ikke mere end højest nødvendigt. Men var der nogle så simple ting, der kunne gøres for at få et lave støjniveau i kabinen var det gjort. Lyddæmpning er ikke så simpelt. Fx har designet af hjulophæng stor betydning for hvor meget hjulstøj, der bliver overført til kabinen.
cdp 1467 5792 16-11-2025 19:28 Jeg tvivler nu lidt når jeg kigger på billedet - dels er bolten til bagbroen synlig og der sidder en lille plast stænkplade forrest i hjul kassen. Kør lige en magnet rundt i hjul kassen, så får vi svar - også selvom den er undervogns behandlet. Som minimum skal der være lukket op til benzin låget - det er en rust/skidtfælde.Måske har jeg uret, men prøv.....
lyhne1 Trådstarter 2110 4700 16-11-2025 19:31 Tak🙂Og hvis den sidder fast, er det ikke en inderskærm? Eller?🙂 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-) Annonce
cdp 1467 5792 16-11-2025 22:58 Det kan du sammenligne på steder der ikke er dækket af evt. plast el. filt beskyttelse. Er den undervogns behandlet?Inder skærme er en god ting, men de gode undervogns centre afmonterer disse og sprøjter alt under dem.Skærme beskytter ikke støddæmper tårne, ophæng, paneler osv. - derfor er en kombination at foretrække.Jeg kører dog fossil, en el bil ville jeg ikke beskytte meget længere en garantiperioden på batteriet.
lyhne1 Trådstarter 2110 4700 17-11-2025 19:41 Jeg fandt lige dette foto af en (meget ren!😅) bil med inderskærm.. virker det ikke som om den dækkeer mere end min? Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)
Søren O 7955 7000 17-11-2025 20:01 Det er normalt ret let at se inderskærmen, især når hjulet er afmonteret. Inderskærmen lukker ret tæt til hjulets yderside, og den er formet, så den passer ind i bilens karosseri, og går slet ikke i ud til karosseriets kanter. Inderskærmen er oftest i “blød” plast, og er skruet fast med nogle få karosseriskruer, eller samlet med nogle “plastpropper”. Søren O
cdp 1467 5792 17-11-2025 20:39 lyhne1 skrev den 17-11-2025 19:41:01Jeg fandt lige dette foto af en (meget ren!😅) bil med inderskærm.. virker det ikke som om den dækkeer mere end min?Ift. til foto jo - nu er det førersiden du viser, hvordan i tanksiden? Er der åbent op til bagsiden af påfyldning bagerst i højre side, er der ikke inderskærme - det er et af de mest kritiske rustfælder. Skærmkanterne er ombukket og forseglet på din og nyere biler og ikke kritiske. Ser ud til din er rust beh. , det burde være ok. Jeg har for vane at skylle salt og skit af i skærme og tårne gennem vinteren når det er tøvejr. Om det har den store betydning kan jeg ikke afgøre, men jeg sover lidt bedre...
GodeVen 4323 5220 17-11-2025 21:12 Her er et billede af en bil hvor inderskærm er løsnet og trukket halvvejs ud. Bemærk hvor meget mekanik, der bliver synligt.