Gulv (højde problem)

Hej LDS-folket

Jeg har gang i en ny kolonihave. Her har vi fundet et ret fedt gulv fra Moland i Eg der måler 1cm i tykkelsen. Vi har 6cm at gøre godt med nede fra dampspærre, op til dørene i huset. Vi vil gerne have 22mm spånplader under, har hørt det er bedst? Men vi kan så ikke gå med de skillerumslægter vi havde planlagt at ligge i som nederste lag oven på dampspærren, de måler 38mm + 22mm spån, + egetræs gulv 1cm. Det giver lige godt en cm for meget. Optimalt imellem 5,5-6cm. 

Jeg tænkte på om man kan sætte strøerne med cc30 og så nøjes med en 12mm spån? 
Eller måske 25mm forskallingsbrædder i, også med cc30, eller mindre afstand og så 22mm spån, eller 2x10mm.
Vi søger også lidt den billigste og bedste løsning her.. Er der nogen der kan hjælpe og evt. har nogle erfaringer med at smide tyndere strøer i gulvet og eller en tyndere spånplade med cc30?

Jeg håber det giver mening. Mit første opslag her =) 
God aften der ude. 

Vh Morten 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Moland levere forskellige typer gulve i 10mm eg. Kan du komme med flere detaljer?
Det viste gulv skal monteres fuldlimet på et egnet underlag, og så er skillerumslægter/spånplader ikke optimalt. 

Brug kerto 39x40mm granstrøer. Så kan du reducerer strøafstande til 30cm og anvende et 12mm undergulv, men ikke spånplade. Brug 12mm krydsfiner.
Tak for svar. 
Hvorfor ikke gulv spånplader? 
Nu har vi fået i nogle 30mm spånplader, vi tænker at ligge direkte på dampspærren? Og så det lag krydsfiner gulvet skal limes på. Kan det gå?
 Vh Morten 
Fordi spånplader ikke er tilstrækkelig formstabilt når Moland eg skåret som oplyst i deres beskrivelse fuldlimes. Du bør undlade spånpladerne og gå op i tykkelse med krydsfinerpladerne.

Hvad jeg skrev tidligere angående strøer gælder stadig.
Annonce

Moland skriver selv dette i undergulvsafdelingen (Undergulv / Molands gulve kan fuldlimes direkte på afrettet undergulv af beton, spånplade eller krydsfiner.) 
fra deres første vejledning jeg lige kan klikke mig igennem. 

Men alright. Er det sådan en krydsfiner du vil anbefale?
KRydsfiner 15 gulv​​​
Hvad Moland skriver om undergulve gælder normal opbygning. Det ønsker du at ændre og så ændres kravene til undergulvet også.

Hvis det viste Bison krydsfiner opfylder styrkekravene er det vel hel fint. Jeg kender ikke Bison krydsfiner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis