Tilslut kroneafbryder og stikkontakt

Hejsa! 
Jeg har fået etableret en dåse i min væg og skal montere en kroneafbryder og en stikkontakt nedenunder. Elektrikeren forklarede hvilke kabler der skulle hvorhen, men det glemte jeg hurtigt igen. Kan dog huske at de to orange klemmer skal af, så jeg har 4 ender i alt.

Jeg tror jeg har sat "lusen" korrekt, og gætter på at dem grå ledning skal i den ene "ud" terminal på afbryderen og at den blå skal i blå udgang på stikkontakt, men hvad med resten?

På forhånd tak :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja lusen er monteret rigtig. Nu placeres de andre brune i afbryder og stikkontakt.
Den blå monteres i stikkontakten. Den gulgrønne skal også i stikkontakten. 
Grå og sort monteres i de to ledige klemmer i afbryderen.

fase
Det er ikke helt så simpel  jeg tror Fabrin har overset noget. 
Der kommer brun, blå og gul/grøn ind fra højre. 
Brun (fase) sættes sammen med den brune lus i stikkontakt ( der er 2 huller til samme klemme)
Blå ( Nul) i stikkontakt med den blå knap 
gul/grøn i stikkontakt med den grønne klemme. ? ? 
Oppefra kommer Hvid, sort, gul og blå. 
Hvid (fase) sammen med den brune lus oppe i afbryder
Sort ( nul) sammen med den lyseblå nede i stikkontakt 
Gul ( tændledning forlænget med grå) i afbryder med pil ud 
Blå ( tændledning forlænget med sort ) i den anden klemme med pil ud. 
? ? Nu kommer det så an på hvor kabel ud til siden går hen. Er det blot til en anden stikkontakt så kan der være aktiv jordforbindelse den vej. 
Men hvis strømmen kommer oppe fra lampested så er der ikke aktiv jord og du må brug en stikkontakt UDEN jordklemme, og lade jordledning blive i sin muffe. 
Det ser ud som om de lyse muffer har siddet der længe og det kun er de orange muffer der skal væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 14-11-2025 18:14:56

Ja lusen er monteret rigtig. Nu placeres de andre brune i afbryder og stikkontakt.
Den blå monteres i stikkontakten. Den gulgrønne skal også i stikkontakten. 
Grå og sort monteres i de to ledige klemmer i afbryderen.

Tak for svar, det virker som du skriver :) Og jeg går ud fra at jordledningen skal blive i muffen, for den kommer vist fra lampested. Den gamle stikkontakt som sad i gerigt var heller ikke tilsluttet jord

ev elmand skrev den 14-11-2025 23:37:48

Det er ikke helt så simpel  jeg tror Fabrin har overset noget. 
Der kommer brun, blå og gul/grøn ind fra højre. 
Brun (fase) sættes sammen med den brune lus i stikkontakt ( der er 2 huller til samme klemme)
Blå ( Nul) i stikkontakt med den blå knap 
gul/grøn i stikkontakt med den grønne klemme. ? ? 
Oppefra kommer Hvid, sort, gul og blå. 
Hvid (fase) sammen med den brune lus oppe i afbryder
Sort ( nul) sammen med den lyseblå nede i stikkontakt 
Gul ( tændledning forlænget med grå) i afbryder med pil ud 
Blå ( tændledning forlænget med sort ) i den anden klemme med pil ud. 
? ? Nu kommer det så an på hvor kabel ud til siden går hen. Er det blot til en anden stikkontakt så kan der være aktiv jordforbindelse den vej. 
Men hvis strømmen kommer oppe fra lampested så er der ikke aktiv jord og du må brug en stikkontakt UDEN jordklemme, og lade jordledning blive i sin muffe. 
Det ser ud som om de lyse muffer har siddet der længe og det kun er de orange muffer der skal væk. 

Tak for svar. De hvide og sorte kabler oppefra er forlænget med hhv. brun og blå som jeg har sat som du beskriver, og har ladet jordledning blive I muffe pr. instruksen om kun at tilslutte de 2 løse ledninger og de to i wago klemmerne. Det virker i hvert fald 😀

Fint at det virker, men kabel med jordledning kommer IKKE fra lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis