Lavere dørhul

Hej
Jeg har udgravet min kælder og resultatet er blandet andet at et dørhul er noget højt. Det skal derfor være ca. 45 cm lavere. Det er i en murstensvæk (beton nederes hvor der er understøbt). Kan man lime to gasbeton (10 cm tykke) fast øverst i dørhullet?
Eller er man nød til at have en (træbjælke) eller andet under? 
Hvis man skal have en bjælke under, kan man bruge en bærende gasbetonbjælke som man afkorte i passende længede?

Vh

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en murstensoverligger i en længde der passer til murhullet+ 1 sten
Slå 1/2 sten ud 2100 mm over færdig gulvhøjde i begge sider og mur overlæggeren i med mørtel.
Hullet ovenover fyldes naturligvis med mursten.

Selvbygger med stort S. 
Overligger kan sagtens laves selv.

Der er en længere tråd med opskrift her, godt nok til mursten men samme koncept kan overføres til en bjælke i gasbeton der udhules og fyldes med beton og rustfri armering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-11-2025 15:47:51

Overligger kan sagtens laves selv.

Der er en længere tråd med opskrift her, godt nok til mursten men samme koncept kan overføres til en bjælke i gasbeton der udhules og fyldes med beton og rustfri armering.

/BOFH

En færdig 5 stens muroverlægger der passer til et alm dørhul koster 250kr. Det kan du ikke selv lave det til selvom du arbejder til 0kr i timen.

Selvbygger med stort S. 
Også selvom det ssv er materialer han allerede har? Iøvrigt troede jeg dette var LDS og ikke shop-billigst 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du vil fylde hullet ud med mursten, skal du bruge en overlægger. Det vil være den bedste løsning, at få det i samme materiale som resten af muren.

Det er sjældent godt at have en væg i to forskellige materialer. Det kommer let revner eller ujævnheder i overgangene. Men vælger du at udfylde med et let materiale som fx træ og gips, behøver du ingen egentlig overlægger. Der en over dørhullet allerede.  

Annonce
Når der er en overligger som bærer lasten øverst kan du godt lime 2 gasbeton blokke sammen når det kun skal bære sig selv. 
Hele enden af blokken skæres væk som en kile. f.eks. 2 cm  øverst og 4 cm nederst. så sættes rækken så der netop næsten er plads til denne kile. 
Lim på og kilen stødes op nede fra. På den måde får du pres på så der kun er tynd limfuge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar.
Jeg skal bruge en overlægger der er 100 cm. Må man skære er lille stykke af en 5-stens overlægger?
Jacob2000 skrev den 13-11-2025 23:46:22

Tak for svar.
Jeg skal bruge en overlægger der er 100 cm. Må man skære er lille stykke af en 5-stens overlægger?

Du skal slå sten ud så det passer med overlæggeren i stedet.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også