Opsætning af gipsloft

Hej, skal sætte gipsloft, 2 lag men da min spær af stand er 1200 mm er jeg bange for loftet vil komme til at bue nedad. Er det lovligt og kan spærne holde vægten hvis man monterer spær træ sat op mellem spærne med bjælkesko for at gøre afstanden mindre samt man har noget at skrue pladerne op i. Der hvor der ikke er en samling af 2 plader vil jeg sætte 2 stykker op vinkelret på spærne og der hvor 2 plader mødes vil jeg gære det samme men med et stykke imellem så det ligner lidt et H så enderne kan skrues fast. Håber det gjver mening og kan gøres uden risiko for at loftet falder ned. Der er lavt til loftet så noget under spærne er ikke en mulighed.
Vh. Lars
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have lavet noget forskalling mellem dine bjælker. Normalt bruges forskallingsbrædder (ca. 100x20 mm.) som skrues op under bjælkerne med c-c afstand 30 eller 40 cm. Almindelig spærafstand er 60 cm, så du skal have gjort noget ekstra. Jeg ville nok blot forstærke med forskallingstræ på højkant mellem bjælkerne, således at forskallingstræet mellem bjælkerne udgår et “T-profil”. Du samler det med skruer fra underside af forskalling og op i forskallingsbrættet (forstærkningen), som skal ligge på højkant.

Søren O
Hvorfor to lag?
2 lag bruges for at minimere risikoen for revner i samlingerne
Også en god ide at lægge en fed pølse trælim på kortkanter ved andet lag - ellers skal der indlægges båndstål.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 13-11-2025 09:39:45

Også en god ide at lægge en fed pølse trælim på kortkanter ved andet lag - ellers skal der indlægges båndstål.

/BOFH

Er det nødvendigt for at undgå revner efterfølgende? Hvad hvis det er stål skelet?

Annonce
Båndstålet placeres under samlinger i kortkanter (mellem de to lag gips). Typisk er der ikke noget skelet under samlinger i kortkanter.

Søren O
Ja, for at undgå risiko for revner ved kortkant-samlinger.
Forskalling er typisk langsgående ift pladerne, ved kortkanter er det svært at overholde krav om max skrueafstand da de som regel ikke er understøttet med tværgående forskalling. Derfor ilægges der båndstål mellem 1. og 2. lag ved kortkanter for at armere samlingen mellem pladerne i 2. lag - altså med mindre man eg limer det hele til hinanden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mener også at huske at brandhensyn BD 30 kræver 2 lag gips.
Jeg ville sætte en forskalling på højkant imellem spærene ( vinkelret) så underkant er 10-20 mm længere oppe end underkant spær. Så kan der blive plads til forskalling parallel med spærene og lidt til opretning af skævheder. Efter dampspærre er der klar til 1 lag fibergips. De limes i samlinger, med den tilhørende lim. Den limfuge der komme ri overskud hugges af dagen efter med en spartel. 
Det er den nemmeste måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også