Radiator og rør bliver ikke varm

Jeg har et 1-streng system med blandede gulvvarme og radiatorer. Efter skift fra gasfyr til fjernvarme kan jeg ikke få varme på 1 radiator. Den er forbundet til gulvvarme nedenunder.

Rør fra gulv op til radiator bliver IKKE varme uanset hvordan gulvvarme indstilles og radiator står på 5.

Jeg har forsøgt:
- Luftet alle radiatorer og gulvvarme ud
- Motioneret ventilstift på radiator
- Åbnet og lukket for gulvvarme regulering
- Tjekket at alle andre radiatorer virker og forsøgt både at have dem åben og lukket.

Fjernvarme VVS har forsøgt:
- Tjekket at unit er indstillet til 1-strengs
- Hævet kurven og temperatur så fremføringsrør er meget varme

Ekstern VVS har forsøgt:
-Motioneret ventilstift på radiator og tjekket pakdåse
-Tappet vand af radiator for at skabe flow i systemet og dette fik midlertidig varme på rør og radiator. Det var dog en kort glæde.

Umiddelbart virker det til at være et flow problem - at vandet ikke længere vil op i radiator, men flyder forbi.

Nogen idéer eller forslag? 

AI siger det er et indreguleringsproblem og VVS skal lave en indregulering og kontrol af differenstrykket over radiatoren for at sikre korrekt flow?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, der er ikke så meget tryk fra fjernvarme som fra gasfyr. 
Men med alt det du har prøvet lyder det som luft i stigrøret mellem gulvvarme og radiator. 
Vandet vælger jo den lette vej og kommer ikke op til radiatoren efter gulvvarmen... 

Du kunne prøve én gang mere:
1. Luk ALLE andre radiatorer i huset i 10–15 minutter. Skru den problematiske radiator helt op. 
Det kan  tvinge flowet gennem den eneste mulighed (hvis der ikke er en prop et sted, så den vælger en anden sløjfe)
2. Åbn gulvvarmekredsen helt, hvis der sidder en ventil på fremløb/retur til gulvet.
3. Tjek returventilen. Drej den helt mod uret, sådan at den står helt åben.
4.Motionér radiatortermostatens stift igen.
...eller ring til VVS-gutten igen.

Hilsen en der har haft fjernvarme i over 20 år... :-)

Dit password skal mindst indeholde ET STORT BOGSTAV, 2 tal, et sym8ol, en interessant besked, en forbandelse, en trosbekendelse, et rygmærke fra en klam rockertype, nogle hieroglyffer og en ost.
Tak, der er nu kommet varme i radiator efter 3 dage, hvor den var kold. Eneste ændring er at jeg for 3 dage siden åbnede op for gulvvarmekredsen til mellem (3) i stedet for lukket (0). Det skal lige siges at jeg før det havde den på fuld  (5) åben i flere dage, hvorefter jeg prøvede at have den helt lukkede (0) i flere dage uden effekt på radiatoren.

Den bliver stadig ikke 100% varm, men det er bedre end ingen ting. Tror generelt det er et indreguleringsproblem, hvor flowet ikke er optimalt.
Hvor varm er din gulvvarme - har du en gulvvarme shunt ?
Gulvvarme er acceptabel varm. Der er ikke shunt, men kun regulering der åbner eller lukker.
jones321 skrev den 14-11-2025 10:56:11

Gulvvarme er acceptabel varm. Der er ikke shunt, men kun regulering der åbner eller lukker.

Men så kan den ene ende af gulvvarme blive meget varv - hvis der f.eks. kommer 50 grader vand ind i den ene ende af gulvvarmestrengen.

Ellers er dit samlede fremløb måske sat til kun at blive maks. at være f.eks. 40 grader - så du ikke skader dit gulv med gulvvarme i ?!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis