Problem med Danfoss FH-TC termostat

Hej lav-det-selv.dk

Håber I vil hjælpe mig med lidt fejlsøgning, så jeg har noget kvalificeret at videreformidle til min lokale VVS'er.

Jeg har et knap 20 år gammelt anlæg i kælderen af en ældre, men moderniseret villa, som forsyner 3 "gammeldags" radiatorer i stueplan og herudover gulvvarme i køkkenalrum på samme plan og på 1. salen. Jeg har vedhæftet nogle billeder af anlægget.

Vi har haft lidt gulvvarme i løbet af det tidlige efterår, men nu hvor temperaturen er faldet er huset ret koldt - 16-17 grader. Alle gulvvarmetermostater i rummene kalder på varme, og der er tjekket batteri. Jeg fyldt vand på anlægget og luftet ud på anlægget i kælderen. Der er strøm på styringsenheden, som sidder på 1. salen og der skulle være automatisk udluftning.

Jeg kan se, at temperaturen på gulvvarme"fremløbet" (eller havd det hedder) er lav - 15 grader.
Jeg har prøvet at massere og skrue helt op for hvad google fortæller mig er en Danfoss FH-TC termostat uden held. Der er en lille utæthed ved føleren, hvor det drypper med vand.

Kan det være, at termostaten skal skiftes? Eller er der andet jeg kan/skal forsøge først? Jeg kan ikke finde en unbrakonøgle, der passer til "hætten" og tør ikke skrue i noget, hvor det pludselig står ud med vand.

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at tage termostaten af og se, om temperaturen så stiger? Hvis den ikke stiger, skal du måske prøve at se om stiften i ventilen kan trykkes ind og selv kommer retur. Hvis ikke så skruer du pakdåsen af og giver stiften en dråbe olie, samtidig prøver du om der nu kommer varme ellers løsner du membranen ved at massere den med en stump genstand gennem hullet. Der kommer en smule vand, så hold en klud under.

fase
Mange tak for svar. 
Er det den lille unbrakoskrue på fronten, der skal løsnes for at afmontere termostaten? 
Der sidder ligesom et spændebånd holdt fast med skrue med philpskærv.

fase
Hvis dit anlæg har manglet vand, kan du have luftproblemer. Har du tjekket om din cirkulationspumpe kører?

Søren O

Termostaten (den hvor det drypper fra føleren) ser sådan her ud. Den ligner en “almindelig” termostat med spændebånd - men mindre jeg misforstår. 
Annonce
Hej Søren

Ja, pumpen kører - og jeg har prøvet at lade køre på max i et stykke tid for at lufte ud, uden held desværre. 
Føleren må være monteret i et rør. Er der en lille utæthed, må det være hvor kapilærrøret går gennem pakningen. Pakningen er en “gummiprop”. Du skal sikkert bare spænde omløberen ved gummiproppen lidt mere.
Når du lufter ud skal pumpen være stoppet.

Søren O
Hej - hvad endte med at blive løsningen på den fastlåste hf-tc termostat ?
Jeg står lige nu med samme problem .
Mvh Lars
Hej Lars

Hos mig endte det med at være nødvendigt at skifte termostaten. Det var årsagen til, at der ikke var varme på. Der kom en vvs’er ​og skiftede den og siden har alt fungeret.  

Vh Jens
Hej Jens
- OK. Tak for dit svar😊.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis