Åndbart kældergulv

Vi skal have fliser på et kældergulv i en villa fra 1950'erne.

Hos Bolius læser vi at det helst skal ske med lerklinker som er diffusionsåbne.

Mureren siger at det lyder sært, fliseklæberen er alligevel ikke åndbar og sådan nogle klinker bruger man nærmest kun på Frilandsmuseet.

Nu aner vi ikke om mureren er en klamphugger eller om det er eksperten hos Bolius der er en håbløs romantiker!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal ikke kloge mig alt for meget, men tænker at det vel handler om hvordan dit gulv er opbygget.
Hvis gulvet er støbt direkte oven på jord kan grundvand/fugt trænge op igennem støbningen, og derfor vil fliser måske blive "afstødt" af nedefra kommende fugt.
Men er der lavet mere som et rigtigt gulv i form af vandtæt membran under støbningen, så er det jo en anden historie.

Du kan jo lave den gamle test, med at lægge et stykke plastik ud på gulvet og klæbe det fast hele vejen rundt med tape, og så se om der dannes fugt på bagsiden af plastikken efter en uges tid.
Gør der det ville jeg være nervøs for at lukke gulvet med noget der var tæt.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Gennem mange år har PinkHenrik gentagne gange anvist en simpel test til at påvise fugt i støbte gulve som i generationer har vist sig at være særdeles pålidelig - tilsyneladende forgæves.

Alligevel foretrækker mange her på LDS alternative løsninger, og helst noget elektronisk eller teoretisk snot.

Hr. Flop: Hvorfor søge råd hos en fagmand, når du alligevel har besluttet dig for følge teoretikere uden praktisk erfaring?
Jeg kan nu godt forstå, at trådstarter er lidt kritisk mht. rådet fra mureren. Reelt siger mureren jo, at der ikke er nogen problemer med at forsegle et kældergulv - uden at undersøge det nærmere. Måske har han ret i dette tilfælde....men det kan også være, at han ikke har meget erfaring med at arbejde i ældre huse.

I en del af min kælder har vi de originale "åndbare" klinker som blev lagt da huset blev lavet. Der er ingen tvivl om, at der trænger lidt fugt op igennem. Gulvet er da også støbt direkte på jorden, så det er nødvendigt at det kan komme af med fugten.

Så jeg er enig i PinkHenriks forslag: Test med plastik.

Mvh. AllanE
AllanE har ret i at det handler om en usikkerhed ved, om vi i den konkrete situation kan stole på fagpersonens erfaring.

Gulvet har faktisk tidligere "bestået" plastik-testen. Der er heller ikke aktuelt problemer med papkasser eller andet, som undtagelsesvist stilles direkte på gulvet.

Alligevel har vi taget det for givet, at et kældergulv fra starten af 1950'erne mangler membran – og at hvis gulvet forsegles, kan der ophobes vand. Måske ikke i morgen; men gulvet skal gerne holde i +20 år, med et klima i forandring.

Der er også afskallet puds i bunden af væggene og enkelte misfarvninger fra skimmel, så knastør er kælderen ikke.

Det ender dog nok med at vi krydser fingre og får mureren til at lave gulvet på sin måde. Han er den første, som overhovedet har gidet at vende tilbage, så vi har ikke mange andre muligheder.
Det er da gode tegn, at gulvet består plastiktesten. At væggene skaller kan jo være pga fugt fra jorden på den anden side af væggen - ikke nødvendigvis nedefra. Og skimmel kan bare skyldes temperaturforskellen fra væg til luften, kombineret med høj luftfugtighed. Jeg har sat Duka ventilatorer op i min kælder - det har været alle pengene værd! God luft generelt og affugteren har ikke været i brug siden. Det minimerer grundlaget for skimmel.

Jeg ville hælde til at få lavet gulvet, hvis jeg var dig. Men nok ikke store fliser (fuger tillade også lidt fugt at komme igennem). Og så sørge for at der på væggene bruges diffusionsåbne materialer, dvs. ikke akrylmaling.

I øvrigt tror jeg ikke man brugte membraner under gulvet dengang, men mere sandsynligt et kapillarbrydende lag, hvis noget.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis