Elektrikerspørgsmål: Installationsledninger

Hej,

Til de erfarne elektrikere mht installationsledning med hårde kobberledere: Jeg sidder her og kigger på en 3G1.5 som er ca 40 år gammel. Den virker enorm robust og tyk, ca Ø10mm udvendig. Jeg sidder også og kigger på en moderne 3G1.5 som virker langt mere spinkel, ca Ø8mm. Selv med en negl kan man kratte spåner ud af overfladen på kappen og den virker langt mere "flimsy". Synes også at isoleringen på de enkelte ledere virker enormt tynd. Er der nogen som kan give et historisk input på hvad der er sket gennem tiderne? Det virker som om man slet ikke kan købe de "gammeldags" kabler mere.

Mvh Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også undret mig.
De første lette/tynde kabler der kom på markedet havde begrænsninger så de feks ikke måtte støbes ned i beton, men det er lidt som om man enten har glemt dette forhold eller også er de nyere kabler bare blevet bedre.

Det sidste 5G1,5 kabel jeg købte, var utroligt svært at afisolere og havde heller ikke en kalv i midten... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej 
Har sgu' sendt strøm med to faser til  oliefyret!! 🥸
Nu slår der sikringer  - hvad er der gået i stykker i fyret??

Mobelix skrev den 09-11-2025 16:10:03

Hej 
Har sgu' sendt strøm med to faser til  oliefyret!! 🥸
Nu slår der sikringer  - hvad er der gået i stykker i fyret??

Styrebox, motor, tændtransformer, forvarmerlegeme, kunne være bud, men du er nødt til at måle det igennem for at finde fejlen. 

Vi prøver igen, i morgen --
Mobelix velkommen på lds. 
Det er nok en fejl at du er trådt ind  i en tråd med et helt andet spørgsmål. Du må oprette en tråd om dit eget emne. 
Til trådstarter: 
Det undrer også mig, og kan da gøre en helt forvirret. Jeg kunne sagtens kende forskel på en 5 x 2,5 mm2 kabel og 5 x 1,5 mm2 men det er faktisk ovre. 
Jeg kender ikke lige årsagen, men penge / besparelser får ofte skylden. 
Før i tiden var der en plast strimmel  "kalv" i midten af 5 ledere for at gøre kablet helt glat på ydersiden. Desuden var der et fyld lag af noget meget blødt materiale omkring lederne. 
Jeg har målt på selve kobberlederne og de er faktisk også en smule tyndere. Så mon ikke man har en tolerance og bevist lægger sig nederst i tolerancen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har hørt at kobberkvaliteten (renheden) er blevet bedre, og derfor kan de nye kabler levere samme mængde strøm.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 10-11-2025 06:55:34

Jeg har hørt at kobberkvaliteten (renheden) er blevet bedre, og derfor kan de nye kabler levere samme mængde strøm.

Søren, et stykke 1,5 mm2 cu er stadig samme dimension uanset cu kvalitet.  Og 10A er stadig 10A.

fase
grunden til at diametern på en færdigt kabel er voldsomt reduceret desenere år er at selv plastickappen rundt om både kobberledere og lederene samlet er blevet micro tynd i gamle dage kunne et 3x1,5 mm2 kabel godet fylde måske 13-15 mm i dag er et slimline kabel helt nede på mellem 6,7 mm  for et 3x1,5 mm2 kabel.....
Jeg skulle have et 3x1,5 mm2 kabel igennem et rør uden meget plads, købte noget af de stive tynde kabel, det måler kun 6.2 mm udvendigt. Link

Vi prøver igen, i morgen --
Med en fod tidligere på fabrikantsiden ed QA (dog datakabling) kan jeg give min erfaring.

• Value engineering - aka "compliant cost-cutting". Væsentlig flere forskellige fabrikanter  - specielt uden fra EU hvor arbejdsløn og udgifter til udvikling er langt lavere har gjort konkurencen meget større. Så der skubbes billigere varianter på markedet der overholder kravene - omend kun lige. En af tignene ved disse kabler er måske ufleksibel kappe, kappe der let ridses eller lederisolering som lettere revner ved buk under minimum radius.
  • Der efterspørges kabler der fylder mindre.
  • Renere kopper (omend ikke ændret signifikantde sidste 15-20 års tid) blivere mindre varmt og reagerer mindre plasten og kræver derfor ikke nødvendigvis samme tykkelse isolering.
  • Bedre plastmaterialer der er langt mere varme, kemisk og aldringsresistente end de ældre blystabiliserede PVC-kapper (udfaset fra 2015 i EU men frem til 2024 stadig i produkter fra fjernøsten) og moderne blyfri PVC. FOr ikke at tale om fuldt og let genanvendelse modsat PVC.
De store professionelle europæiske producenter som Waskönig+Walter, NKT og Prysmian har ofte slim versioner og "almindelige" versioner i deres produktserier.

Ofte er prisforskellen på de "bedste" og de "dårligste" kabler ligesom med netværkskabler - minimal - men kvalitetsforskellen kan være signifikant. Og i et byggeri er det en forsvindende lille del af udgifterne man sparer.

Eksempel på på større professionel producent og mindre dansk virksomhed der importerer kabler fra forskellige producenter og rebrander. En over 20% forskel i kabeldiameter

• Prysmian SLIM-line 5G6 - 16mm
  • Prysmian EASYSTRIP 5G6 - 17mm
  • JMV HF Ekstra 5G6 - 14,1mm
Vil man forresten have et flot grønt højfleksibelt og dejligt tykt 90 graders halogenfrit kabel som tilledning til fx maskiner, (eller som installationskabel) kan jeg anbefale Prysmian Afumex Easy. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis