Placering af kabler på loft / isolering…

Hvor skal kabler placeres i en renoverings situation. Kablerne kan trækkes på loftet i huset.

Kablerne kommer fra en AP9 dåser der sidder på spær og skal ned til et lampeudtag og 2 forskellige korrespondance kontakter i hver af gangen samt en stikkontakt. Der er rør ned i væggene.

Men hvordan trækkes kablerne? Er det under isolering (langs strør, under bjælkefødderne, mm)  eller op gennem alt isolering der hvor de kommer op af væggene og ligge kablerne ovenpå isolering hen og på til AP9 dåsen? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan trække kablerne oven på isolationen, men der hvor en evt. dampspærre gennembrydes tætnes denne. De steder, hvor der flere lampesteder på samme tænding, trækker du kablerne mellem lampestederne under isolationen, så du undgår gennembrud af dampspærren. Når du vælger kabling mellem membrandåsen og lampestederne, kan du bruge 3x1,5 mm2 kabel, der trækkes i forskallingen.

fase
Det er ikke optimalt at bruge samledåser sådan et sted. Træk kabler direkte til lampested fra stikk. og afbrydere og så imellem lampesteder. Der projekteres sådan at der maks er 4 kabler i hvert lampested. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 09-11-2025 11:29:06

Det er ikke optimalt at bruge samledåser sådan et sted. Træk kabler direkte til lampested fra stikk. og afbrydere og så imellem lampesteder. Der projekteres sådan at der maks er 4 kabler i hvert lampested. 
Enig, men det er mit indtryk, at en del af installationen er lavet. Gætter jeg rigtigt, hvis jeg gætter på en GDS installation?

fase
Med samledåser på loftet er det tydelig en gds / lds installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis