Let terrændæk Gulvopbygning 70'er hus.

Hej LDS,

Jeg er nået til det sted i min renovering at jeg har fjernet alle de gamle indervægge og det gamle gulv (strøer med 50mm rockwool), så det eneste jeg har tilbage er 150m2 betondæk.  
Med 2,46m til forskallingsbrædderne fra betondækket, så har jeg ikke så meget plads, hvis jeg gerne vil være omkring de 2,30m til loft når jeg er færdig med gulvet.

Jeg er så nået til en hjernevrider af en ubeslutsomhed.. Jeg har læst TRÆfakta 12 Lette terrændæk igennem flere gange, og først besluttet mig for at udføre gulvet uden at bryde betondækket op og bygge det op som jeg har lavet en tegning af. 

Jeg har så yderligere ligget søvnløs iforhold til rørføring af gulvarmeslanger og brugsvand på så lidt plads, at jeg er begyndt at overveje at banke betondækket op, og så tænkt mig at bygge det op som på den anden tegning jeg har vedhæftet. Jeg er dog meget itvivl til korrekt udførelse af skillevæggene. Har forsøgt at rådføre ChatGPT med alt info jeg havde i forhold til vægt, tryklast, punktlast, osv. og den siger god for det... meeen vil gerne selvfølgelig være helt sikker.

Jeg ville gerne høre herinde om der nogen eksperter der kan bekræfte/afkræfte løsningerne, komme med alternativer (som ikke involvere jeg støber op. da jeg gerne vil have hurtig regulerende gulvvarme ) eller tips & tricks til udførelse af løsningerne

Tusind tak på forhånd!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
100 mm isoleringer alt for lidt, så du slipper ikke for at banke betonen op.
Har man et par hjælpere er det altså ikke mere end en enkelt weekends arbejde, så jeg forstår ikke hvorfor så mange herinde forsøger at snige sig uden om.

Selvbygger med stort S. 
Det skam ikke arbejdet der skræmmer mig ved det. nok mest bortskaffelsen   Tænker det mest af alt er et spørgsmål om rentabilitet. nu er mine 2 forslag rimelige ens det kun isoleringstykkelsen der er forskellen, så har kun regnet på prisforskellen imellem prisen på at købe 100mm isolering vs 300mm isolering. Ved brug af https://info.rockwool.dk/da/guide-til-efterisolering/hjaelpevaerktojer/aflaes-energibesparelse-ud-fra-u-vaerdi-for-og-efter-en-efterisolering/ så ser jeg først en fortjeneste efter omkring 10 år frem for 5 år ved at gå med den "rigtige" løsning.

Jeg kan stadig godt se en masse andre positive ting ved at banke op. jeg kan hente en masse lofthøjde, rørføring bliver noget nemmere (tror jeg  ). Der er bare det ene spørgsmål som jeg ikke har kunne regne ud endnu. Hvordan jeg skal udføre mine skillevægge på et let terrændæk
Ang. bortskaffelse har du flere muligheder. Få en aftale med en vognmand om levering af container der afhentes efter aftale. Prisen er overkommelig og omfatter både bortskaffelse og eventuelle miljøafgifter.

Du kan også få en aftale om levering af et antal bigbag som vognmanden afhenter når de er fyldte. Pris og betingelser er stort set ens, men du har større respit angående afhentning.
Hej

Dit spørgsmål indenholder flere klassiske emner, også emner som kommer igen med (korte) mellemrum her på LDS.

Din problemstilling handler ikke kun om at “snige sig udenom” ej heller hvornår du kan beregne en “fortjeneste”.

Du er i gang med en ombygning af en bygningsdel, herfor udløses krav om isoleringsevne for denne bygningsdel. Der skal som udgangspunkt i dit tilfælde isoleres op til u-værdi 0,1. Som hos dig kun kan afstedkommes ved at banke beton op.

Kun hvis besparelsen ikke er rentabel kan du undlade dette, og udføre bygningsdel til en ringere værdi.

Uden at jeg forholder mig dine varmetabsberegninger eller økonomiske overslag. Så påviser din egen beregning at det er rentabelt at bryde gulv op ((Årlig besparelse x Levetid) / Investering > 1,33). Altså er dette den rigtige vej (lovpligtigt).

Typisk er det udgifter til understøbning og fjernelse/genopførsel af bærende og stabiliserende vægge, der tipper rentabilitetsberegningen til en faktor under 1,33. Dette er ikke gældende i dit tilfælde da du i en større renovering alligevel har fjernet vægge af andre hensyn.
————

Mht. indvendige vægge skal du være obs på at selv om de fjernede vægge måske ikke har haft en bærende funktion. Har der helt sikker været flere der var stabiliserende, og lastoverførende for vandrette kræfter. Et normalt hus fra den tid er beregnet med tværstående vægge der kan optage disse kræfter for facaderne.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Jeg vil lige undersøge det med en container. Det vil spare en masse kørsel til og fra genbrugspladsen 👍🏼 

Jeg kan fornemme jeg ikke har udpenslet mine spørgsmål særlig godt. Jeg spørger ikke om jeg skal bryde op eller ej. 

Jeg er i tvivl om hvordan jeg udfører skillevæggene i huset hvis jeg går med løsningen at jeg fjerner betondækket, og om jeg har overset noget. Eventuelt om så ydermur fundament så skal forstærkes? 
Annonce
I forhold til rentabilitet så i min beregning var det jo kun prisen på isoleringen. Ikke hele gulvet, understøbning, osv.

Det bliver desværre noget dyrere end de tal i min tabel😅
Det bliver helt sikkert dyrere. Specielt hvis du får tilbud fra entreprenør på den fulde udførsel. Husk dog at ved rentabilitetsberegningen skal det være på “lige vilkår”. Altså beregning af udgifter for opbrydnings metode med tilbud, skal beregning for udgifter med opbygning på eksisterende også have udgangspunkt i håndværkers regninger. Her dog undtaget hvis der i denne løsning er opgaver du bedre selv kan lave. Husk at det er lovmæssigt at have denne beregning som grundlag for sin beslutning. Kan komme i spil ved salg af hus.

————

Du kan i princippet udføre dine skillevægge som de oprindelige. Altså direkte på betonplader. Såfremt du går med løsning uden opbrydning. Ideen med en lecablok vil være en god løsning.

Såfremt du bryder op duer din skitse ikke. Ihvertfald ikke hvor dine vægge optager stabiliserende kræfter. Her skal du støbe en klassisk fundamentsrende.

————

Udfordring med gulvvarmeslanger i løsningen over eksisterende beton er før udført hvor fremføringen sker i dit underste lag isolering. Her er det en stor fordel at disse isoleres selvstændigt og fastgøres grundigt til dækket. Ellers bliver det noget rod ved videre arbejde.

————

Udfør trykfordelende undergulv i fibergips i stedet for spånplade. Pas på med at bruge trinlydsdæmpning i skummateriale. Brug en højere densitet der overfører varme bedre. Det er kritisk hvis du vælger løsning over eksisterende beton. Mindre kritisk hvis du udfører med opbanket beton og bedre isolering under.

Mvh. 

Regel om rentabilitet finder kun anvendelse såfremt dækket brydes op. Dvs hvis du kun fjerne dit strøgulv udskifter du kun en sliddel og ændrer ikke på konstruktionen.
Når det så er sagt er det tosset at ikke bryde det op, så det kan blive isoleret ordentligt.

Du har i din gulvopbygning utilstrækkeligt med stabilitet hvis du kun anvender en 12mm spånplade under et 8mm laminat, punktlasten bliver let for stor og så deformerer isoleringen. 
Forslaget med fibergips er fint, husk blot det skal være deres gulvelementer og at prisen er ca x3/m2 sammenlignet med alm gulvspån.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ad. BOFH indlæg. Kravet om opdatering af bygningsdel til u-værdi i dette tilfælde for terrændæk, udløses ved denne øvelse. Jeg ved at påstanden om sliddel og kun krav ved opbrydning af betondæk er delt ofte, og nævnt ofte på LDS.
Men det er en ændring af en bygningsdel, og herfor udløses kravet. Det er kun ved små reparationer af det øverste slidlag at det tolkes som en reparation.

Ved opbrydning af betonen er rentabiliteten netop uvedkommende. Da dette iht. Br18 betragtes som en udskiftning af bygningsdelen, og herfor kan rentabilitet ikke bruges. Og kravet om “komplet” isolering lovpligtigt. Uagtet økonomiske beregninger.

————

Den fibergips der for nogle producenter sælges som gulvelementer kommer fra samme maskine, samme ingredienser og produktionsmetode som deres plader. Der kan netop spares penge her.

Mvh. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også