Klinge sidder løst i brændesav

Jeg har en Mitsutomi brændesav, hvor klingen sidder løst og kan derfor ikke save ret godt. Hvordan hulen får jeg skærmen af så jeg kan komme ind og stramme klingen fast?

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner den som jeg har sat et billede ind af ?
Så ligner det du godt kan komme til med en gaffelnøgle, kør klingen ned mod et stykke brænde så den ikke løber rundt, når du strammer bolten, det er mest sandsynligt den er med almindelig højre gevind.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, den ligner meget, men hvordan får du klingen ‘blottet’.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Skru beskytter skærmen af, når du løsner klinge møtrik drejer du MED skære retning. 

Jeg ser en lille skrue i toppen ( stjerne) Der sidder så sikkert 3 - 4 hele vejen rundt. Når de er skruet af så kan ydersiden af skærmen tages af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Raknes skrev den 08-11-2025 22:39:17

Tak, den ligner meget, men hvordan får du klingen ‘blottet’.

Det ser ud til du godt kan stramme bolten uden at afmontere skærmen, hvis du bruger en gaffelnøgle..

Men ellers så sæt et par billeder ind af skærmen, så burde det kunne give en løsning, også rart at vide, hvis du skal skifte klingen engang. 

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har kigget ind om jeg kan nå med en lang gaffelnøgle, det er der vist ikke plads til, da der sidder endnu en lille sort skærm helt tæt på centrum.
Jeg prøver at få den store røde skærm af, der sidder 4 bittesmå rustne skruer på øverste kant og et par møtrikker bagpå
Jeg prøver at vedhæfte et par billeder.

Operationen lykkedes, tak for hjælpen.
Og nu kan den rent faktisk save brænde og hyler ikke mere,-det har den ellers gjort helt fra den var ny :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis