Voldsomt lugt fra bryggers

Jeg har virkelig brug for alle kloge hjerner herinde til at hjælpe mig med at finde frem til en meget generende lugt i mit bryggers.
Vi købte et halvt dobbeltbud for 6 mdr siden og siden vi flyttede ind været generet af en helt forfærdelig lugt fra bryggerset. En skadetekniker sagde, at det med 99 procent sikkerhed var rotter under gulvet, og jeg tænkte med det samme, at det gav så god mening, at den lugt var lugten af rotter. Men en kloakmand slog fast, at det ikke var rotter. Det er heller ikke afløbet. Der er en gammel sløjfet vandbrønd i gulvet (altså indenfor) med beton støbt ovenpå. Flere har gættet, at lugten måske kommer derfra, men ham, der har sløjfet brønden, er stensikker på, at lugten ikke kommer derfra.
Hvad tænker I? Hvad kan det være? Jeg søger så mange bud/gæt som muligt, så jeg kan afsøge det. Jeg er simpelthen løbet tør for ting, jeg kan afsøge. Og kan det være vandbrønden i gulvet? (Det er den, man kan se på foto)
Jeg har virkelig brug for alle kloge hjerner... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sælger havde helt sikker ikke de samme problemer, hvis man spørger. Hvis de siger de havde, tager de samtidigt ansvar for at de har solgt noget, der ikke var i orden.  

Hvis man ikke ved hvad årsagen er, kan man ikke vide om det er noget der stammer fra tidligere ejer, og derfor ved man ikke om det kommer ejerskifteforsikringen ved.  
jhb skrev den 10-11-2025 13:06:41

Har du kontaktet sælger, for at høre om de havde samme problem?
Hvad med ejerskifteforsikring?

Jeg har snakket med sælger. Hun siger, at hun ikke selv har kunnet lugte noget, men at gæster nogle gange har sagt, at der lugtede. Hun havde en kat og måske det kan komme derfra?

Næste skridt er at forsøge ejerskifte, men det er svært, når det udelukkende er en lugt og vi ikke ved, hvad det er, tænker jeg..
Er der nogen, der har et bud på, hvilken type man kan få ud for at lugte sig frem til, hvad det er?
Vi har allerede haft to forskellige VVS’ere, en skadetekniker og en kloakmand.
Hvordan lyder dit gulvet når du banker på fliserne, hult eller?
Kan de folk du har haft ude hos dig pga. problemet også lugte den dårlige lugt?
Kan lugten ikke komme fra sokkel uden skabe, eller aftrækskanal.
Og det er det eneste rum, hvor det lugter dårligt?
jhb skrev den 10-11-2025 23:34:26

Hvordan lyder dit gulvet når du banker på fliserne, hult eller?
Kan de folk du har haft ude hos dig pga. problemet også lugte den dårlige lugt?
Kan lugten ikke komme fra sokkel uden skabe, eller aftrækskanal.
Og det er det eneste rum, hvor det lugter dårligt?

Jeg synes, at det lyder lidt hult. Hvad betyder det?
Det er en lugt, der kommer og går. Nogle gange har den ikke været så slem, når der har været nogle her, men de har godt kunne lugte det alligevel. Skadeteknikeren var 99 procent sikker på, at det var rotter i den sløjfede vandbrønd, men det er kloakmanden sikker på, at det ikke er. Vi troede ret meget på det med rotter pga lugten. Det er meget skarp lugt, der sætter sig i tøjet og på en måde minder lidt om dyrebur eller måske lidt let og halm.
Der er ikke nogle skabe udover dem, vi selv har taget med.
Der er en aftrækskanal direkte ud gennem muren, kan det være den? Det er nok ikke et dødt dyr, da lugten har været der siden vi flyttede ind i maj.
I forlængelse af bryggerset er der et lille værelse. Og lugten er også derinde. Nogle gange er den værre derinde og den er der også, hvis vi lukker døren derind til.
Annonce
hvis det kommer og går - er der forskellige muligheder:
[jeg har konkret erfaring, da vores 1. hus var et sminket "låsby-svendsen agtigt" hus - med alskens udfordringer, inkl. lugt - samt da vi har slåsset med bl.a. husmår & "komplicerede" lugte, fra bl.a. brønde & vandlåse].

Min egne umiddelbare "erfaring/checkliste" er:

1) Vindretning og vindstyrke - kan presse lugt (partikler) ind i rummet.
- disse vil så skyldes fx. døde dyr i hulmuren (fx. fra en Husmår).
- eller tis fra det/de levende dyr.

2) lidt det samme: Døde dyr.
- under gulvet, på loftet, etc.

3) Samtidig så lyder det du beskriver, som noget "ammoniak-agtigt" - dvs. tis ...
- som tyder på husmår eller lignende.

4) Kloakker kan lugte "i forskellig grad" afh. af fx. vindretning.
- vi havde fx. en brønd udenfor huset, som af og til lugtede (som vi løste ved at dække den til, selvfølgelig efter at have chekket rør-føring etc).
- vores brønd havde ikke et formål mere.
..
OG:
- lugten er selvfølgelig forskellig - afh. af "hvad der er i /ophober sig i /bevæger sig igennem rørene".

Der er alskens muligheder...
- men, lugten afslører faktisk, hvad det er!

Og, at finde ind til årsagen/årsagerne, kan nogle gange være "det mindste" ...
- fx. hvis det er husmår!

Og du/I har virkeligt været udsat for det værste - fra såkaldt "professionelle"!

Helt generelt, er problemet (som vi også har været igennem), at de såkaldt professionelle, oftest IKKE kender til og kan hjælpe ift. "de særlige tilfælde"...
..
- og de har virkeligt fået gjort sig selv til grin her! (og har taget penge for ingenting /deres kvaksalveri!)
- samtidig: Ingen uddannelser forbereder i praksis, fagfolk på en sådan virkelig virkelighed!
- og, hver faggruppe har deres egne "skyklapper" /indskrænkede syn!
(det ovenstående, beskriver du faktisk rigtigt godt - indirekte hhv. direkte.
..
Faktisk er det, du beskriver = "at der har været flere forbi, for at skifte en lyspære"...
- og ingen har formået at finde lampen hhv. skifte pæren - men, ALLE har trods dette været så frække at ytre deres "Professionelle" mening-råd-etc derom!
- det er faktisk netop joken, som du har oplevet på egen krop & pengepung!
- samtidig så tænker jeg, at de ikke har været engagerede! (at de faktisk har været lige-glade - for det var jo IKKE deres eget problem (for SÅ ville de have fundet ind til, & have løst problemet, højmotiveret!))!

Så, i sidste ende, finder man ind til det selv - eller man finder ved et tilfælde een, der har prøvet det samme, og har gidet skrive det ude på nettet (til fordel for andre).
- de allerfleste, deler IKKE sådanne "oplevelser" - især ikke hvis det fx. har været ift. rotter, husmår, etc. (bl.a. da ens huspris/værdi kan falde drastisk, hvis folk lægger 2-og-2 sammen, etc etc).

Det eneste du/vi kan være stort set 100 sikker på:
- er at INGEN vil kunne give "diagnosen" i et øjebliksbillede!
- dvs. at besøg fra "professionelle", IKKE vil føre til noget.
- det er i praksis JER, der skal finde ind til årsagen/årsagerne.
..
Og, FØRST HEREFTER, kan I med held få professionelle & evt. forsikringen (ejerskifte-, hus-) til at hjælpe!
- så I må identificere - og evt. tage en mursten ud (fra ydermuren) - lave et hul i væggen (indefra) - og inspicere...
- I kan købe/leje udstyr til dette (og dem der allerede HAR brugt af jeres penge, ved forgæves besøg, bør faktisk låne jer sådant udstyr - som kompensation).
..
I kan evt. gøre det klart - at I KUN vil bruge deres firma som håndværkere-etc., i denne og senere sager - HVIS de gratis låner jer sådant inspektions-udstyr !!!!
Hej,

Fandt I nogensinde en løsning på problemet? Vi står med samme problemstilling, og ligesom hos jer kommer lugten fra et rum med en nedlagt vandbrønd. Der var en smule lugt forrige vinter, jan-feb 2025, men de seneste måneder er det blevet fuldstændig uudholdelig, og vi må konstant lufte ud i hele underetagen. 

Ind til videre har vi haft en kloakmand ude, som ikke syntes at det lugtede af kloak/vandlås. Det var min oplevelse på daværende tidspunkt, nu synes jeg lugten er mere henad affald der har stået i varmen. Overvejer at spørge vores lokale skadedyrsservice om de kan vurdere, om lugten kunne stamme fra et dødt dyr. Men tror det personligt ikke. 

Huspaalandet skrev den 11-03-2026 09:00:44

Hej,

Fandt I nogensinde en løsning på problemet? Vi står med samme problemstilling, og ligesom hos jer kommer lugten fra et rum med en nedlagt vandbrønd. Der var en smule lugt forrige vinter, jan-feb 2025, men de seneste måneder er det blevet fuldstændig uudholdelig, og vi må konstant lufte ud i hele underetagen. 

Ind til videre har vi haft en kloakmand ude, som ikke syntes at det lugtede af kloak/vandlås. Det var min oplevelse på daværende tidspunkt, nu synes jeg lugten er mere henad affald der har stået i varmen. Overvejer at spørge vores lokale skadedyrsservice om de kan vurdere, om lugten kunne stamme fra et dødt dyr. Men tror det personligt ikke. 

Hej,

Vi fandt aldrig ud af, hvad løsningen var, men lugten forsvandt (indtil videre i hvert fald). Så vores tanker er, at det enten har været et dødt dyr på loftet eller i udluftningen eller fra brønden, da vi har fuget nogle små sprækker i cementen. Men vi har prøvet så mange ting, fx en professionel rengøring af hele rummet og forskellige rengøringsmidler, så vi ved faktisk ikke, hvad det skyldtes.
Håber, at I finder en løsning! Det er virkelig forfærdeligt at bo i.
Tak for svar, er glad for at høre at det gik over! Har lige haft besøg af kommunens skadedyrsservice, og han syntes det var meget sandsynligt at lugten stammede fra et dødt dyr under gulvet. Så forhåbentlig går det over af sig selv. Men prøver flere ting sideløbende. Helt forfærdeligt at bo i, som du skriver!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis