Opvaskemaskine opsætning

Hej:)
Jeg står og skal købe en ny opvaskemaskine til min mor, men vil nødig stå med noget, som ikke er som det skal være når de kommer og skifter og installerer den.
Jeg har tilføjet nogle billeder. Jeg ved ingenting om emnet og ved derfor ikke hvad de to ting med ring om er..
Men er alting som det skal være, hvis man kommer fra Elgiganten fx. og skal installere..?
Eller er der noget ekstra jeg skal købe før de kommer?
Mvh Naja:)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den venstre cirkel er tilslutningen til strøm. Der kunne man med fordel få en elektriker til at sætte en udvendigt schuko stikkontakt op i stedet for. Så kan man nemmere tage maskinen til og fra strøm uden at skulle have en elektriker forbi da opvaskemaksinen leveres med en stikprop som Elgiganten montør ellers klipper af - og så kan det måske påvirke garantien og reklamationsretten.

Den højre cirkel er aquastop der forvindrer at vandet bliver ved med at løbe hvis der er fejl i maskinen.Umiddelbart ser det dog ikke ud til der sidder en kontraventil inden denne aquastop. Det skal der. Man kan med fordel få en kuglehane (også kendt som "ballofix" med kontraventil på. Så undgår man at der fiser en god sjat van duf af rørene når man skifter til den nye maskine og man kan lukke specifikt for vandet til maskinen.

Afløbsslangen kan i med fordel løfte og i en blød bue helt op udner bordpladen så den derefter gårnedad til den studs den er monteret på ved afløbet.

Udover den lovpligtige kontraventil (Som elgigantens montør nok er ligeglad med) så burde der ikke mangle noget. SÅ længe montøren kan tilslutte el i dåsen. Havde der været en stikkontakt måtte i lave det hele selv. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej Buller. 
Tusind tak for udførligt svar.
Ved du om de plejer at være ligeglade med kontraventilen, eller er det lidt at gamble ? :)
Nu ved jeg ikke hvordan rørene ser ud osv, men hvis jeg køber en ballofix, tror du så han kan sætte den på samtidigt, eller er det en vvs-(ansvars)opgave og ikke bare sådan lige..

Du skriver "Så længe montøren kan tilslutte el i dåsen" ..mener du bare : 
medmindre der er et problem med dåsen 
eller mener du: 
medmindre han ikke ved hvordan eller ikke må klippe ledningen?

God weekend!
NLJ skrev den 08-11-2025 16:20:55

Hej Buller. 
Tusind tak for udførligt svar.
Ved du om de plejer at være ligeglade med kontraventilen, eller er det lidt at gamble ? :)
Nu ved jeg ikke hvordan rørene ser ud osv, men hvis jeg køber en ballofix, tror du så han kan sætte den på samtidigt, eller er det en vvs-(ansvars)opgave og ikke bare sådan lige..

Du skriver "Så længe montøren kan tilslutte el i dåsen" ..mener du bare : 
medmindre der er et problem med dåsen 
eller mener du: 
medmindre han ikke ved hvordan eller ikke må klippe ledningen?

God weekend!

Jeg forestilelr mig ikke at montøren skænker det en tanke så de er nok ligeglade. Montørerne er typisk "handymænd" der har vært på kort kursus elelr vejledning fra elgigantens elektrikere og VVsere angående tilslutning. Men en aut- VVSer ville kommentere på det.

Jeg mener at så længe der ikke er et problem i dåsen og at montøren kan. I min erfarign er de rmontører der kun "kan/må" det som lægmænd også må. Så man kunne evt spørge når man køber maskinen og sige at el er tilsluttet i dåse og ikek stikkontakt - om montøren kan tilslutte i sådan en.

Hvis den eksisterende maskine er tilsluttet i dåsen på en forkert måde. Så er det ikke sikkert montøren kan/må udbredre det. Det er derfor en schuko stikkonakt er det optimale.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg undersøger det nærmere. Mange Tak for god hjælp!   
Det var så lidt :-)

Annonce
Det påvirker på ingen måde garanti eller reklamationsret at montere den i den dåse som sidder der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 08-11-2025 23:06:08

Det påvirker på ingen måde garanti eller reklamationsret at montere den i den dåse som sidder der. 

Har desværre været ude for at producentgarantien bortfaldt når man klippede stikproppen (modificerede produktet). Det er smadder ærgerligt men nogle producenter er ret firkantede.

PK det nummer har jeg lavet mange gange i 50 år og aldrig mødt problemer. Hverken på opvaskere eller vaskemaskiner. I montage anvisning står der ofte at det skal installeres efter det lands regler som det opstilles i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
EV, Tak for tilføjelsen:)

ev elmand skrev den 09-11-2025 11:13:27

PK det nummer har jeg lavet mange gange i 50 år og aldrig mødt problemer. Hverken på opvaskere eller vaskemaskiner. I montage anvisning står der ofte at det skal installeres efter det lands regler som det opstilles i. 

Ja - og i DK er det ikke et lovkrav at maskinen skal tilsuttes i en dåse(fast installation) kun en mulighed de steder hvor man ikek ahr stikkontakt som maskinen er lavet til at blive tilsluttet. Det er en anden sag med produkter der leveres uden stikprop. Som eksempelvis kogeplader til flere faser. Der findes også industrivaskemakiner og opvaskere der leveret uden stikprop.
TÆNK har været inde på det med reklamationsret og garanti det sidste år.

Forbrugerettigheder og garantibetingelser har også ændret sig utroligt meget på de sidste 50 år.

Det er helt op til forretningen eller producenten om de vil anerkende en reklamation eller garanti. Heldigvis gør de fleste det. Har selv kun været ude for det to gange for et par år siden med en vaskemaskine og en tørretumbler som jeg heldivis selv endte med at kunne reparere.

Også derfor jeg skriver "kan" påvirke og ikke "vil" påvirke.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis