Bordplade til skrivebord

Kære forum, 
Jeg mangler en bordplade til mit hæve sænke skrivebord, og overvejer i denne forbindelse massivt træ. Målet er at træpladen skal ligne vores gulv som er Merbau træ. Ville I råde mig til at fx købe en billigere ubehandlet lys bordplade og så farve den med olie? Eller købe en grundolieret bordplade og så bare bruge denne uden ekstra olie?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den olie du "får med" fra fabrikken er ikke altid den bedste. Men en pigmenteret olie vil altid smitte af i en vis grad når pladen benyttes.

En massiv ubehandlet acajou bordplade tænker jeg komerm tæt på mht farven. Og så bruge en god natur/uden pigment køkkebordsolie. De har typisk en finish der er noget mere hårdfør.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Ville jeg kunne opnå næsten samme farve hvis jeg valgte fx eg og så brugte mahogni trip trap bordplade olie?
Til et skrivebord er olie ikke egnet. Finere ting som papir tåler dårligt olien.
Hvammos skrev den 08-11-2025 15:22:34

Ville jeg kunne opnå næsten samme farve hvis jeg valgte fx eg og så brugte mahogni trip trap bordplade olie?

Måske. Man kan jo prøve første men helt det samme opnås nok kun med samme træsort. En naturolie i sig selv vil også gøre træet lidt mærkere. Køkkenbordolierne hærder hårdt op og minder mere om lak end de traditionelle træolier. Men om looket er bedre end lak er op til dig.

HVis du bejdser en lysere træpalde så kan du lakere og undgå farve smitter af ved brug.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis