Fodrem i facade/Døre

Hej. I mit sommerhus som er i træ, vil jeg sætte terrasse døre i 3 værelser i træfacaden istedet for de nuværende vinduer. jeg laver ikke hulelt bredere men samme bredde som vinduerne. I bunden ligger en fodrem. Må man fjerne den i bredden som vinduerne så døren kan gå til gulv, så længe den er fæstnet godt fast i fundamentet eller skal der en masse statiske beregninger til?

vh

Niels
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan fjernes uden beregninger. Jeg antager at det er med støbt sokkel. Er det punkt fundamenter så skal du vide hvordan du rammer punkterne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
det er med støbt fundament hele vejen. dvs det er ok at fjerne tror du?
Ja det er der ingen problemer i, enderne af bundremmen ind imod hvert dørhul skal dog sikres så det ikke skrider.
Nogen gange kan påforing med elstra træ i dørhullet være nødvendigt hvis dimension i væggen er for lille til at sikre mod at hele huset ikke vibrerer når døren lukker, kommer selvfølgelig også an på vægten af planlagte dør.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Når du har savet fodremmen over, kan du prøve at rokke med den. Hvis du er uheldig så har den ingen eller kun 1 fastgørelse hen imod næste punkt hvor du saver den over. I så fald skal du lave en fastgørelse af den "løse"   ende.
Fodrem har til formål at holde huset fast på sokkel, og på en nem måde skrue / sømme lodrette stolper på til væggen. Den har så ingen bærende funktion eller træk ud imod ender. 

Sikre den er det evt vinkler skruet ned i fundament i enderne op til dør eller skal der bolte igennem hele remmen?
Annonce
Jeg ville bruge en bolt gennem remmen og ned i fundamentet, du kan bruge karmskruer, eller karmpluks jeg ville bruge det sidste i en passende længde..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor ville du bruge karmskruer. Til remmen eller døren?
NB12345 skrev den 08-11-2025 19:42:54

Hvor ville du bruge karmskruer. Til remmen eller døren?

Karmpluks til at fastgøre remme til fundamentet, til dørkarmen kan du bruge almindelige "træskruer"..

Vi prøver igen, i morgen --
Det kommer jo an på hvilken dimension din fodrem har. Det må først have konstateret. Bruger du karmskruer kan de sagtens gå skråt ned hvis der er pladsproblemer. Brug dem med hoved, og bore 6 mm i beton men 7,5 mm i træet så dette trækkes ned imod beton. 

hej fodremmen er 10x10 cm
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også