Hej allesammen
Jeg er i gang med at renovere et kælderrum (skal bruges som gæsteværelse), og jeg er kommet ned til det gamle betongulv.Det gamle gulv bestod af trægulv på strøer med mineraluld imellem og en slags fugtspærre over betonen. Jeg har fjernet det hele, og nu står jeg med et betonunderlag, som ser ud som på billederne (vedhæftet).
Der er nogle sorte/mørke plamager på betonen, men overfladen føles tør, og jeg kan nemt slibe og tørre det af – det virker mest som gamle fugt- eller skimmelmærker fra den tidligere opbygning.Jeg har tjekket flere steder, og jeg kan ikke se tegn på aktiv fugt, selv ikke efter et par dages observation.
Min plan for den nye opbygning er pt.:
- Slibning og rengøring af beton
- Fugtstandsende primer
- Ca. 5–7 mm flydespartel for at jævne overfladen
- Radon- og fugtspærre (PE-folie, opkant mod vægge)
- XPS gulvvarmeplader med alu og fræste spor til Ø16 mm rør
- Gulvgips 12,5 mm eller 10 mm spånplade som trykfordeling
- Laminatgulv som topbelægning
Rummet skal fungere som gæsteværelse i kælder, hvor temperaturen godt kan sænkes, når det ikke er i brug – så jeg er ikke så nervøs for lidt ekstra varmetab nedad.
Men jeg er lidt i tvivl om:
- Om de sorte pletter ser “normale” ud, eller om jeg burde gøre mere ved det inden primeren?
- Og vigtigst: Er der nogen, der har erfaring med at lægge XPS-gulvvarmeplader med spor direkte på et kælderdæk?(Altså uden ekstra isolering under, men med fugtspærre imellem.)
Alle erfaringer og gode råd modtages gerne! 🙏