Stensil til maling.

Jeg skal lave nogle blomsterdekorationer på noget teater kulisser. Så ville jeg købe en plast stensild / skabelon og sprøjte male igennem denne. Har tidligere haft noget men jeg ved ikke hvor de er købt. 
Så er der nogen som kender et sted i Herning Holstebro området ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stencil kan du fremstille selv af montagefolie og en skalpel nr. E11. Skalpel nr. E11 sælges i pakker af 5 eller 10 stk. Skaft sælges separat. Engangsskalpeller er ikke samme kvalitet til grafisk brug.

Montagefolie og skalpeller fås hos forhandlere af grafiske materialer. Montagefolie fås i 2 udgaver - polyester og acetat helt op til størrelse A2.

Vælg acetat da det er nemmere at skære i. Du behøver kun ridse, så springer skærefladen let når den bøjes til forskel fra polyester hvor du skal skære helt igennem.

Da du har valgt at spraymale, vil jeg anbefale du anvender scotch spray mount til at fastholde stencillen når du sprayer. Så undgår du uskarpe overgange. Spray mount er beregnet til at stencillen kan flyttes uden at skade emnet - særligt papir.

Vær opmærksom på at spraylim fås i 2 udgaver. Brug den ikke permanet klæbende jeg har anbefalet. Den anden type lim er permanent og kan skade emnet når du fjerner stencillen.

Desværre kender jeg ingen forhandlere i det jyske, men prøv en større boghandler/papirhandler om de kan skaffe acetat montagefilm, skalpel nr. E11 af den type jeg anbefaler og Scotch Spray Mount.
Tak for godt svar, men nok lige lidt over målet.
Det jeg mere præcis skal lave er tapet som i 1950 èrne. Jeg har en stor stofrulle som bliver clipset på væggene. Så sprøjtemaler ( ikke spray) jeg den med en lys farvetone, og derefter med mørkere tone nogle 1 cm striber med ca. 10 cm afstand. Ud fra striber skal der så være enten klase bær eller et par blomster med blade. Det var mode dengang. 
Så det bliver lidt håndholdt, og videre til den næste.
Så jeg må skære en skabelon ud af noget Acetat, spænde det på en gammel billeramme, og så i gang. 
Skulle der være lidt unøjagtigheder, så må jeg håbe at skuespillere holder stemningen  så spændende at det ikke springer i øjnene. 
Desuden er det gamle brunkuls arbejder boliger som absolut ikke så prangende ud. 
Jeg har lavet forsøg med noget karton, og det var sådan set ok. men kunne godt tænke mig at slippe lidt nemmere om ved det. 

Er stoffet først clipset fast gør det hele processen nemmere. Du undgår at stoffet bevæger sig når det sprøjtemales.

Det samme gælder ved at fastgøre stencilen på en fast ramme. Så behøver du ikke bekymre dig om pasmærker. Du kan nøjes med at måle op og markerer den horisontale line med skrædderkridt.

Ved at også at opmærke den vertikalt på rammen får du et meget nøjagtigt mønster på hele fladen med minimalt indsats.

Synligt skrædderkridt efter malingen er tør kan fjernes med et stykke rågummi.

Tak for gode råd.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også