Laske på spær

Hej

Jeg er ved at montere ny emhætte MEN der er spær lige hvor aftrækskanalen skal op.
Jeg tænker at skære 20 cm af det nederste af spærret (det vandrette træ). Og så montere en lask på den ene side på fx 1 m fastgjort med 3 skruer eller bolte på hver side.
Jeg kan få aftrækskanalen forbi hvis der monteres laske helt op af spærret på den ene side.
Men virker det?? Hjælp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det hanebåndsspær eller gitterspær. Og har du adgang til loftrum for at udføre det korrekt. 1 meter vil i de fleste tilfælde nok ikke være nok.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Det er gitterspær. Det er i tagrummet så jeg kan godt komme til det. 
1 meter laske på siden er i under kanten. Du fjerner 20 cm og så er der kun 40 cm tilbage på hver side til laske. Hvis lasken rammer de skrå tænger så må der laves noget så det også kan støtte der. 
God lag lim på og så nogle 6 x 80 skruer hvis vi taler om 45 mm bred træ 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vær meget påpasselig med at skære i spærfoden. Specielt i gitterspær kan det være ekstra kritisk da du også skal være opmærksom på knudepunkter for træk/tryk-tængerne og hvordan krafterne herfra har indvirkning på trækket i spærfoden. Det er ikke unormalt at der er dimensioneret med 10kN i træk for parcelhuse alt efter spænvidde og taghældning.

Som udgangspunkt ændrer du på en kritisk konstruktivt element der bør/skal beregnes af ingeniør/konstruktør først.

Mange har gennem tiden med held og acceptabelt resultat gennem tiden gjort som ev elmand beskriver. Og det kan sagtens være det går. Så mit indspark er ment som en tilføjelse til dit samlede beslutningsgrundlag.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis