Hjælp til gasdæmper til ophængt skrivebord

Hej! 👋
Jeg har bygget en væghængt kasse i krydsfiner, hvor fronten folder ned og bliver til en bordplade (90°). ligesom det her design:
https://pithandstem.com/product/droptop-single-light/
Nu vil jeg montere 2 gasdæmpere, så bordet/pladen åbner langsomt
Specs:
  • Indvendig kassehøjde: 480 mm
  • Side tykkelse: 18 mm
  • Bordplade: birk krydsfiner 19 mm
  • Bordpladens størrelse: 1100 x 510 mm
  • Vægt: ca. 8 kg
  • Gasdæmpere: 413 mm total, 162 mm slag, 16 kg tryk hver (fra Beslagsgrossisten)
  • Jeg vil have variant A: dvs. de skal hjælpe med at ÅBNE (ikke holde den lukket)
Spørgsmål:
Hvor nøjagtigt skal jeg montere borepunkterne?
(hvor mange mm oppe i kassen, og hvor mange mm inde på selve pladen fra hængslet?)Jeg har set tegninger hvor det er ca. 260 mm oppe og 10 mm inde – men min bordplade er dybere (510 mm) så jeg er i tvivl om det skal justeres.
Hvis nogen har erfaringer eller fx en tommelfingerregel for mål (mm), må I MEGET gerne dele 🙏
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt spørgsmål. Du skriver når bordet foldes ned? En gasstøddæmper vil helst skubbe noget opad.
Er det hvad du mener, skal den placeres så de sidste cm. før lågen lukkes, trykker den lågen mod lukket tilstand.
- og - hvis dæmperne skal holde lågen oppe når du skriver mv. , skal de nok holde pladen oppe, så den bærer min. 10 kg. vil jeg mene. Har jeg misforstået dit projekt?
Har du et billede af dæmperne?

Den dæmper du har link til er for expansion. dvs. at den skubber udad  og derved ikke så egnet til dit formål. Hvis den blev monteret på væggen under skabet då kunne den du til det. 
På samme side ser du nogen som har NED i deres beskrivelse. De holder igen på pladen. 
Hvordan de præcis skal monteres er en vanskelig forklaring. Der skal du regne med total længde og indtrukket længde. Det er så afstand imellem beslag når bordet er henholdsvis oppe og nede. 
Hvis beslaget på bordplade nærmer sig skabet så trækker den mindre i pladen ( vægtstang princip) Kommer den for langt ud på pladen så kan dæmperen ikke være der i lukket tilstand. 
Skal den kunne holde pladen oppe i lukket tilstand skal beslaget oppe i skabet ud imod bagvæggen, så dæmper stadig sidder skrå når det er lukket. 
Pladen vejer jo " ingenting" når den står lodret.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skal ikke bruge en gasdæmper, men dæmper uden kraft. En gasdæmper har en fjerkraft og vil gøre det besværligt at lukke kassen. Som andre skriver bruges gasdæmpere til tophængslede låger.

Tænk på bagklappen i en bil. Der bruges gasdæmpere for at gøre klappen lettere at løfte.  Man vil aldrig bruge gasdæmpere til bagklappen til en pickup, da den er hængslet i bunden som din bordplade.

Du skal altså ikke bruge gasdæmpere på 16 kg, men dæmpere på 0 kg. 
GodeVen skrev den 07-11-2025 08:28:31

Du skal ikke bruge en gasdæmper, men dæmper uden kraft. En gasdæmper har en fjerkraft og vil gøre det besværligt at lukke kassen. Som andre skriver bruges gasdæmpere til tophængslede låger.

Tænk på bagklappen i en bil. Der bruges gasdæmpere for at gøre klappen lettere at løfte.  Man vil aldrig bruge gasdæmpere til bagklappen til en pickup, da den er hængslet i bunden som din bordplade.

Du skal altså ikke bruge gasdæmpere på 16 kg, men dæmpere på 0 kg. 

Ok det giver jo mening. Hedder de noget speclelt?

Annonce
Bemærk at den dæmper som linkes til, skal monteres, så den er trykket sammen, når lågen er vandret, og ude når lågen er oppe. Hvis man ønsker at montere nogen inde i skabet, skal de virke omvendt. 
Den jeg har link til skal være "ude" ved åben låge. Hvis du har moderne lofts lem så sidder der oftest 1 fjeder i hver side. Det fungerer på samme måde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Man skal blot være opmærksom på at nogle typer fjedre er enten trykfjeder eller trækfjeder.
Trykfjeder: En fjeder der kan presses sammen, som vil forsøge at komme ud igen til sin naturlige længde. En almindelig gasfjeder er en trykfjeder.  
Trækfjeder: En fjeder der kan trækkes fra hinnanden, som vil forsøge at trække sig ind til den naturlige længde. Det er en trækfjeder med dæmper, der skal bruges til bordpladen.

Det link ev elmand giver, beskriver en gasfjeder det virker som trækfjeder, hvilket er specielt, og kan bruges her (hvis den rigtige styrke vælges), men billeder viser den brugt som trykfjeder. Så hvis det de sælger, er som de skriver er det en brugbar løsning. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis