opsætning af glasvæv, For dummies.

Hej

Er der nogen som kan fortælle lidt om fremgangsmåden i opsætning af glasvæv på nypussede vægge (mørtel) og glasfilt på gibslofter.
Skal væggene behandles inden opsætning med f.eks. forankringsgrunder eller andet.
Hvilket værktøj skal jeg bruge (har næsten alt til alm. tapet) biggrin .

Hilsen kewin, svendborg.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget kort:

Husk du ser alt gennem glasfilt - så hvis der ikke finpudset, skal du evt. over væggene en gang med sandspartel.
Ellers er proceduren:
Forankringsgrunder i rigelige mængder.
Vævlim på - igen rigelige mængder (spares ind på malingen/vævfylder) - kun en bane af gangen
Samlinger overlappes og skæres igennem (kun meget let tryk) med en SKARP kniv. Knæk bladet ofte. Overskydende filt fjernes. Samling glattes og er usynlig (samme fremgangsmåde gælder ved rør, hjørner etc.)
Ud over almindeligt tapet-værktøj er en gummispartel genial til at glatte/"presse" filten på plads med. Husk altid at køre fra midt og ud, oppefra og ned.

Plejer altid at skære alle baner til (lille overmål), inden jeg går i gang. Og så er det altid en fordel at være to - så går det bare stærkt!

Mvh.

Jan R.
Kan vi så få udvidet spørgsmålet med en anvisning på hvordan man lettest og bedst spartler en gipsvæg/gipsloft ??
Og ikke mindst hvordan man sliber det bedst og rigtigst ??
Jeg har en kardanophængt klods på en stang og det er OK, men ikke specielt hyggeligt at arbejde med og ret langsommeligt. Men jeg mener bestemt også at have set en rigtig håndværker maskine med støvsuger og en excentersliber der var fjereder ophængst osv... Hvad hedder denne maskine ?? Og hvor kan man leje en sådan i Jylland ??

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
her er lige et par gode fif til hvordan man klare sit filte arbejde lidt nemmere :wink:
hvis man har nogle rimelige ok vægge som er pudset og som bare lige skal have den sidste finis med sandspartel inden man skal filte så kan man tage sandspartlen og blande op med noget mikrodisperser/forankringsgrunder så den får en mere "cremet" konsistens i stil med vævklæber for så er den lige til at trække på og slibe arbejdet bliver meget lettere det er også genialt til lofter
husk at blande det op med et piskeris og boremaskine og brug aldrig vand til at fortynde med
man skal altid bruge forankrings grunder. en let måde at få det op på er en ca. 5 liters ukrudts sprøjte med pumpe for så kan man grunde et værelse på 5 min og man slipper for at det hele ligger på gulvet idet at det er noget tyndt pis at få op med en rulle/pensel
når man filter så glem alt om at skære banerne ud først læg filt rullen på gulvet og så bare løft op i den højde man vil have og skær af men husk altid at læg rullen sådan at det der har rørt gulvet kommer til at vende ud i rummet når man er færdig
når man spartler gips plader så de steder hvor der ikke er spartel kanter skær man et "V" så der er plads til noget spartel og nu bliver jeg måske upopulær men en maler har fortalt mig at man ikke behøver det pisse dyre armerings tape på gipsplader hvis man giver det filt/væv bagefter idet at Filten er stærk nok til at holde
når du har filtet/vævet skal det hele have vævfylder og der kan du sagtens bruge den samme rulle som du brugte til limen uden at gøre den rent først
når man så har givet det vævfylder så gå det hele efter og se efter at der ikke er kommet noget skidt mellem vægget og filten og hvis det er så tag noget fint sandpapir og slip det væk inden man maler
"Njord" den maskine du efterlyser har jeg brugt og den er så pisse dejlig at bruge og spare en for oseaner af tid. ham jeg lånte den af kaldte den for en "giraf"
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
PS:
Njord
Når du sparlter gipsvægge så spar på såertlen for man kan aldrig spartle færdig første gang for lortet synker når det tørre.
tag en bred spartel og kør den hårdt op af samlingen så der kun kommer spartel i samlingen. lad det derefter tørre og gentag så handlingen for hvis du gør det på den måde så er der næsten ingen slibe arbejde bagefter
VH
Bjørn

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej biggrin

Jeg kender også kun malerens afsliber som en "giraf"

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vedr. slibe-maskine.

Det er rigtigt som der er skrevet,at det er en "giraf-sliber"
Jeg har set den hos Randers-farvecenter.
Mærket er "Flex" (den er rød og sort)
Er i gang med spartling og slibning af helt hus. Har fået nogle fif af lokal maler. (han ville desværre ikke låne sin "giraf" ud). Når du bruger slibebræddet med kardanleddet skal du kun at lægge let tryk på brædtet. Du skal slibe i store cirklende bevægelser. Det er meget let at komme til at lave "lunker" ved samlingerne. Og husk ikke ret meget spartelmasse på, det er lettere og hutigere at spartle og slibe 2 gange end at fjerne en gang tyk spartelmasse. Når du sætter væv eller filt op så tapetser hentil, eller skær hjørnerne op, og læg en acrylfuge i hjørnet. Det er altid i hjørnerne det revner hvis væggene sætter sig en lille smule.
Pue-ha. Jeg hader spartel og slibning. :x :x :x
Bjørn :wink:
denne "giraf" i snakker om kan købes i jem og fix for ca. 300,00 kr
Ja, men kvalitet er så også derefter....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også