Hvordan skifter man pærer i mine vippe-spots?

Har købt en ejendom med mange af disse spots. De kan vippes, opdagede jeg i dag. Jeg skulle skifte en pære, men hvordan, de youtube jeg har fundet er andre konstruktioner?
Jeg kan skubbe pæren op, mærker lidt fjedrende modstand, men den kan jo ikke komme ned da den er større end den vippende indre hvide ring. Hvem kender disse?
Tak

Tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pæren skal ud fra bagsiden. Træk spotten ud med fingrene, pæren sidder kun fast med 2 fjedre.

Selvbygger med stort S. 
Skal hele spotten inkl den brede ring ned? Har prøvet med fingrene, ingen skruetrækker endnu, den rør sig ikke

Tak!
Jeg kender ikke det viste spot, men stor set alle spots sidder fast i loftet med 2 fjedre som disse:
https://media.jemogfix.dk/prod-mediafiles/dk/varer/700/7100%209076224.jpg

Du skal trække det ud. Det kan have sat sig fast over tid, men du bør ikke bruge skruetrækker til at vippe dem fri. Det kan give mærker i loftet. Så brug heller en spartel, men ikke noget med at vippe.
No Quarter skrev den 06-11-2025 12:17:17

Skal hele spotten inkl den brede ring ned? Har prøvet med fingrene, ingen skruetrækker endnu, den rør sig ikke

Ja, det skal de. Brug en spartel i stedet for en skruetrækker, så laver du ikke mærker. 

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også