Voss ovn - HPFI-relæ slår fra

Jeg har et VOSS ​komfur ELI23020HV købt ​for fem år siden.

​Induktionskogepladerne virker fint, men ovnen er begyndt at have en fejl. ​Når den når en vis temperatur så slukker strømmen i hele lejligheden fordi HPFI-relæet slår fra. Det startede med kun at være ved meget høje temperaturer og underligt nok lige når termostaten registrerede at den ønskede temperatur var nået, som om at ​når den røde lampe slukkede og man hørte det sædvanlige klik når temperaturen var nået, så gik strømmen. Nu ​går strømmen allerede inden temperaturen har nået 200 grader.

Jeg synes det er under al kritik at en ovn kun virker i 5 år. Jeg er fattig og ​vil gerne undgå den sædvanlige brug og smid væk kultur, jeg tænker at det er en fejl der nemt bør kunne fikses.

Er der nogen der har en idé om hvordan? Eller kender en venlig sjæl i København der kan lave den slags for en rimelig pris?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at kontakte Din Hvidevare Service Aps, Mågevej 26, 2650 Hvidovere.

De klarede ærterne til en rimelig pris (under kr. 500) da jeg havde et problem med en el ovn jeg havde købt i Italien.

De skiftede varmelegemet og borede nye huller så alt passede. Varmelegemet tog de fra en gammel ovn på reservedelslageret og alt fungerer nu perfekt på snart tiende år.
Det kan godt være at det er let at fikse, men det kan være svært at finde. Ofte er det en utæthed i varmelegemet, udløst af fugtighed i ovnrummet. Når relæet først slog fra, når strømmen til varmelegemet blev afbrudt, er det næppe varmelegemet, der er problemet her.

Det kan være en skade eller fugtighed i styreelektronikken. Det kan være sært at finde, men du kan prøve at varme ovnen op, når den er tom. Lad den afkøle med lågen åben, så eventuel fugtighed kan forsvinde. 
Jeg kan ikke varme ovnen særligt meget op før det sker nu 
GodeVen skrev den 06-11-2025 15:31:39

Det kan godt være at det er let at fikse, men det kan være svært at finde. Ofte er det en utæthed i varmelegemet, udløst af fugtighed i ovnrummet. Når relæet først slog fra, når strømmen til varmelegemet blev afbrudt, er det næppe varmelegemet, der er problemet her.

Det kan være en skade eller fugtighed i styreelektronikken. Det kan være sært at finde, men du kan prøve at varme ovnen op, når den er tom. Lad den afkøle med lågen åben, så eventuel fugtighed kan forsvinde. 

Ikke helt enig, min gør det samme på over/undervarme, mens varmluft er ok. Kobler jeg varmelegemet fra, sker der ikke noget. ( Der kommer så heller ikke varme )   Søg lidt herinde, det har været oppe flere gange. Vær lige obs på, at i nogle ovne sidder legemer serie, det kan spottes på lednings føring. Din historie passer fint med at isoleringen i varmelegemet gradvis forringes, heraf fejlstrøm indtræffer tidligere. Det er svært at ohme ovenstående problem, dels grundet det opstår ved varme, og dels mærkestrømmen på kun 30 mA på PHFI. 

Jeg er enig med cdp. Det lyder meget sandsynligt som et defekt varmelegeme. At fejlen gradvist er blevet værre og nu sker ved lavere temperaturer, passer perfekt med, at isoleringen i varmelegemet er ved at bryde sammen. Når det varmes op, opstår der en fejlstrøm, som får HPFI-relæet til at slå fra. Det er en ret almindelig fejl.

https://noriskinkasso.dk/
Annonce
Er det også almindeligt at det sker allerede efter fem år?

Anyway, nyt til historien: Jeg har ikke brugt ovnen i en måneds tid af ovenstående grund, men jeg prøvede så i går at gå lidt systematisk til værks. Jeg tændte ovnen men ikke på varmluft men på over og undervarme. Først kun på 50 grader og lod den stå i 20 minutter, så 100 i 20 minutter, 150, 200, 250 og det virkede sgu. Jeg har ingen ide om hvorfor. Jeg vil prøve i dag med varmluft.

Et andet symptom der også har været der længe er at hvis jeg tændte for grill-elementet skete det også. Det skete heller ikke i går.
Det er intet problem at lave en ovn, der kan holde i 30 år med meget lidt vedligehold. Men den hårde priskonkurrence og producenternes ønske om også at kunne sælge i fremtiden, gør at en moderne ovn har en langt lavere levetid. At en ovn skal have skiftet elektronik eller varmelegeme efter 5 år kan være et tilfælde, men årsagen ligger i den dårlige kvalitet på moderne hvidevarer.  
Så er spørgsmålet om det bedre ​kan betale sig for mig at få repareret den nuværende eller ​købe en ny som måske er lige så dårlig.

Jeg har lige testet mere og ​det er lidt i øst og vest, først klarede den 275 med og uden varmluft, så senere begyndte den at fejle igen, nu ​fejlede den så med varmluft men virker uden varmluft.
Nyt eller rep., det kan kun du selv vurdere - som nævnt herover laves alt på den billigste måde, med en holdbarhed der halter bagud. Selv en hundedyr Miele kan man ikke regne for fejlfri i tyve år. 
Tag et kig på ex. nettoparts, quick parts e.l , kan du finde en uoriginal erstatning, er det under 1/2 pris.
Der er video guide til skift - obs på sikkerhed og omhu.  
VARMELEGEME

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis