Hvordan saves gerigter bedst/sikrest på langs?

Ifm. opsætning af en skillevæg skal et par gerigter omkring vinduer skæres til, så de bliver ca. 1-2 cm smallere.

Hvordan gøres dette bedst og sikrest?

Skal jeg bare skære på langs med en bordsav med et land?

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på ud over risiko for kickback fra saven?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja en bordrundsav med land er det rigtige værktøj at bruge.
Kickback sker kun hvis du ikke har en spaltekniv monteret, og det er kun tåbelige amerikanere der konsekvent ikke bruger spaltekniv 
Selvfølgelig kan træet have spændinger der gør at det kan snittet samler sig efter klingen, men det er yderst sjældent at det sker. Skulle det ske, så det bedste du kan gøre er at holde emnet fast, stoppe saven, og vente med at tage træet ud til den er løbet færdig.
Så kan du enten starte snittet fra den anden ende, eller bare køre snittet igennem igen, da saven så vil lave et nyt snit oven i det gamle og udvide dette. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 05-11-2025 11:09:31

Ja en bordrundsav med land er det rigtige værktøj at bruge.
Kickback sker kun hvis du ikke har en spaltekniv monteret, og det er kun tåbelige amerikanere der konsekvent ikke bruger spaltekniv 
Selvfølgelig kan træet have spændinger der gør at det kan snittet samler sig efter klingen, men det er yderst sjældent at det sker. Skulle det ske, så det bedste du kan gøre er at holde emnet fast, stoppe saven, og vente med at tage træet ud til den er løbet færdig.
Så kan du enten starte snittet fra den anden ende, eller bare køre snittet igennem igen, da saven så vil lave et nyt snit oven i det gamle og udvide dette. 

Tak for svar.

Jeg har en vendesav (en der ligner Dewalt DW743N-GB, men en ældre model). Den har ikke nogen spaltekniv og det kan så vidt jeg kan se heller ikke monteres... Jeg må bare tage chancen uden...
Sav så det efterlades et par millimeter fra stregen. Resten klares med en høvl. Bemærk at en bordrundsav kan efterlade et groft savspor på geriktere der er færdig overfladebehandlet. 
Du kan stoppe når du er et stykke igennem og sætte en kile i som holder træet fra at binde om klingen. 

- Mads
Rantzau skrev den 05-11-2025 13:08:53

Sav så det efterlades et par millimeter fra stregen. Resten klares med en høvl. Bemærk at en bordrundsav kan efterlade et groft savspor på geriktere der er færdig overfladebehandlet. 

En gammel snedker lærte mig at sige: Du skal skære halvdelen af stegen væk med saven og tage den sidste halvdel med høvlen  

Annonce
Meget enig PinkHenrik. Spørgsmålet er bare hvad en erfaren snedker og en pensioneret egern inseminør regner for en streg.   
Tja en tømrer mener jo at stregen er lavet med en tømrerblyant, en snedker ville nok vælge en noget finere blyant  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis