udskiftning af Megatherm termostat til gulvvarme (24v)

Hej
Håber nogen kan hjælpe her.

Jeg skal udskifte en gammel Megatherm  rumtermostat med en ny Pettinaroli, med forbindelse til styreboks med Megatherm Telestater.

i den gamle termostat sad blå ledning i L (4) og den gule i N(5) og den røde i S (3)

Hvor skal de placeres i Pettinaroli ?

nogen skriver at
blå skal i L, Rød i N og den gule skal deaktiveres. Men dette setup giver ikke strøm til Megaterm telestaten

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke noget til de omtalte dele. Men det lyder forkert, hvis de tre ledninger skal i klemmer der hedder L og N. De tynde ledninger der nu er monteret i 5, 3 og 4 næppe til 230V, nok nærmere 24V som du skriver.  L og N er betegnelser der bruges til 230V.

Er du sikker på at den ny rumtermostat passer til din styreboks. Kablede termostater med display bruger typisk mindst 3 ledninger, to til forsyning og en til styresignal. 
Klemmer på den nye termostat er mærket  L/L1   N/L2 Så på den måde kan det sagtens være 24 V 
Blå i L1  
gul i L2
rød i pil ud

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret.
Det er en 24 volt termostat og på den gamle megatherm figurerer N, S og L. i det nye diagram 1 og 2 a.  L/L1 N/L2 og så de 2 andre 1 og 2 b

Når den gamle termostat ikke henter varme, måler jeg
0v mellem rød  og gul ledning,
24v mellem blå og gul
24v mellem rød og blå

Mvh Niels
Når den gamle megatherm termostat henter varme, måler jeg
24v mellem rød  og gul ledning,
24v mellem blå og gul
0v mellem rød og blå
Vi har et hus fra 2004, med Megatherm gulvvarme 24 v og trådført. Efterhånden som rumfølerne “står af” skifter jeg dem.
Vi har nu 3 forskellige og der er færre og færre tilslutninger på dem, nu skal jeg
igen til at finde en, måske skal den nye kun bruge 2 ledninger, hvor skal de i ?.

Mvh. Niels
Annonce
Det virker med Pettinaroli termostaten hvis ​du kobler

Blå   L1  i   A1
Gul   L2  i  A2
rød styreledning i B1 den med pil ud.

Tak for svar Niels.
Prøver en af disse. Den digitale, lyser den op ved ændring i rummet eller kun når
der ændres på grader?.

Mvh. Niels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis