Dykkerpistol: Batteri vs luft ?

Hej,
Jeg ved at emnet har været oppe nogle gange, men jeg vil nu alligevel gerne høre jeres mening om dette:

Jeg skal sætte ca 100 m2 listloft op (fer not). Hvilken dykkerpistol ville i vælge? som udgangs punkt er prisen ikke det afgørende. Jeg har idag Makita værktøj og har set på denne model:

- Makita DBN601 (ny model)

Alternativt så er det en på luft, fx:

- Makita AF506

Min egentlige bekymring med batteriversionen er vægten, men for mig er det rigtig vigtig at dybdeindstillingen er nøjagtig, da jeg påtænker at skyde dykkerne i "not'en" for at lave en usynlig samling, men det vil kræve at jeg har helt styr på dybden. Nogle erfaringer med pålideligheden af batteri og luft? Vil fluktation af tryk fra kompressoren fx have indflydelse på dybdeinstillingen?

På forhånd tak:-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Makita har ikke det bedste ry for dykkerpistoler, Hicorki skulle være en af de bedste.

Jeg bruger Tjep luft dykker og klamme pistol, de vejer nærmest ingenting, er billige og virker fortrinligt.
Jeg har brugt rustfri klammer i 5.8mm bredde, til at sætte rustiklofter op med, de holder bedre end dykkere.

Vi prøver igen, i morgen --
At bruge knap 4000kr på en dykkerpistol blot for at hænge et enkelt loft op er i mine øjne vanvittigt.
En brugt Tjep eller Paslode pistol kan fås for 500 kr på DBA, og kan sælges for det samme når du er færdig.

Trykket har 100% indflydelse på dybdeindstillingen, men kompressoren skal være utrolig lille for ikke at kunne være med. Jeg bruger en kompressor med 45 l/min og 6L tank. Den kan uden problemer følge med.

Selvbygger med stort S. 
Dit valg af værktøj vil jeg ikke blande mig i. men jeg undrer mig over, at du vil sømme i noten. Det er nemmere at sømme skråt ind i feren og dermed opnå en usynlig sømning.

fase
Mange tak for jeres svar - @S. Fabrin, jeg overvejer også at skyde skråt ind i feren. Men iflg tømrer bogen så er det ikke korrekt at gøre nogen af delene (dermed ikke sagt at de godt kan virke - men der er ikke meget materiale af få "bid" i, og slet ikke hvis dykkerne bliver undersinket). Jeg kom derfor til at overveje om jeg skulle benytte panelclips istedet. Nogle erfaringer?

Jeg tror i skal google not og fer. Noten er det spor der er fræst i brættet som fer'en passer ind i.

Der skal skydes ind i fer'en som vist på figuren hvis det skal monteres efter fabrikantens anvisninger. Starks RAW profilbrædder er dog ok med sømning i noten. Der findes muligvis flere.

Synlig sømning i fer'en er der dog efter min mening ingen der lægger mærke til når brædderne er monteret med mindre rækkerne hopper og danser.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har altid sømmet synligt, det har ikke givet problemer, og det er ikke noget man ligger mærke til, bare dybden er indstillet rigtigt.
Hvis du sømmer i noten, eller bruger beslag kan du få problemer med at banke brædderne helt sammen.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis