Justere termometre

Hej,
mere vil have mere.
Jeg har gennem et par år haft et inde- og ude termometersystem(Netatmo) som jeg er godt tilfreds med.
Sensorerne har jeg fået placeret hvor de er til at stole på i forhold til vores behov.
Jeg er dog i tvivl om specielt indefølerens korrekthed mht til temperaturen. Jeg kan justere de aflæste temperaturer i systemet.
Men hvordan får jeg målt den korrekte temperatur uden at skulle investere ret meget?
Det er temp. mellem -5˚ og 25˚ jeg er interesseret i.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at kalibrere et termometer. Hvis man lægger termometret mellem to isposer med rent vand, (bedst destilleret) burde det vise 0 grader. Men i praksis, kan det sagtens være 0,5 til 1 grad højere.

De billiste elektroniske termometre bruger en chip, der har en nøjagtighed på +/- 2 grader. De lidt dyrere har en chip med +/- 0,5 grader. Hvis man har mulighed for at samle mange forskellige, helst af forskellige fabrikater, et sted (fx i en pose natten over) vil man ud fra gennemsnittet af dem der mest enige få en god fornærmelse af den rigtige temperatur. Posen bør ligge et sted hvor temperatur-ændringer sker meget langsom. I et traditionelt køleskab svinger temperaturen 1 eller 2 grader op og ned hele tiden. Der bør posen ligge i en lukket bøtte, så temperaturen bliver mere ensartet.

Fejlen kan være forskellig ved 0 og 20 grader. Det er bedst at lave kalibreringen omkring den temperatur, man ønsker at måle.

Et termometer der viser 1/10 grader kan sagtens være lavet med en chip, der har +/- 2 graders nøjagtighed. Jeg har en gammel brugt vejrstation fra Davis. Den kostede omkring 15.000 kr som ny for 25 år siden. Den har kun opløsning i hele grader. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis