Støttemur

Hej

Jeg skal lave en støttemur ind mod nabo. Den bliver mellem 80-100 cm høj. Den stopper ca. 100 cm fra et hegn hos naboen. Højden på den sidste sten er naboens indkørsel.

Jeg kunne godt tænke mig at lave det i makro kanblokke. Kan det laves så det holder? Eller skal der "rigtige" støttemurs sten til, i så fald hvilke? (Har valgt makro blokke da vi har den i havn og vi får det som belægning i indkørslen ​(28x28 slået kant)

Planen er at de sætte i beton, der laves dræn og bagstøbes.

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lim dem sammen med fliselim og bagstøb grundigt , så holder de godt
Hej bredker

Jep, det fik jeg ikke skrevet. Planen er at der limes og bagstøbes.

Kan ikke rigtig finde nogen der har erfaringer med en støttemur af den type. I følge producentens anbefaler bruges de ikke hvis der er trafik og høj jordtryk, men hvad menes der med det?
Jeg lavede en mur med herregårdsblokke, jeg støbte en sokkel ned i frostfrit, og lavede soklen så bred at den kunne gå op bag muren et stykke op, jeg limede blokkene sammen med fliselim, og lavede ankre at rustfrie skruer, for at binde bagmuren og blokkene sammen. Jeg lavede ikke dræn, da der er en terrasse i den høje del i en vinkel på huset.

Vi prøver igen, i morgen --
Gutschi skrev den 03-11-2025 10:27:10

Hej bredker

Jep, det fik jeg ikke skrevet. Planen er at der limes og bagstøbes.

Kan ikke rigtig finde nogen der har erfaringer med en støttemur af den type. I følge producentens anbefaler bruges de ikke hvis der er trafik og høj jordtryk, men hvad menes der med det?

hvis bare der er bagstøbt ordentligt næsten op til toppen kan det sagtens holde

har lavet det flere steder uden problemer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også