Bil Forstærker sikring smelter når jeg monterer batteri klemmen

Jeg har nu endeligt monteret ex. konens forstærker anlæg, jeg skulle lige lodde nogle RCA stik og monterer det positive kabel fra batteri til anlægget.

Jeg afmonterede den negative klemme medens jeg lavede de forskellige ting.

Når jeg så skal genmontere den negative klemme igen, så slår den en lille gnist/lysbue, og da jeg senere skal teste anlægget så er der ingen spænding på indgangen.

Skal lige indskyde jeg har monteret en sikring 60A imellem den postive klemme og forstærkeren.

Denne sikring er så smeltet.

Er der nogen der kan komme med en ide til at montere batteriet unden der trækkes en lysbue?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må finde kortslutningen i forsyningsspændingen til forstærkeren. Har du lavet noget forkert med loddekolben?

Søren O
Søren O skrev den 02-11-2025 12:45:55

Du må finde kortslutningen i forsyningsspændingen til forstærkeren. Har du lavet noget forkert med loddekolben?

Ja, det er godt nok en kraftig forstærker, der kræver mere end 720 W. Det vil kræve en ledning på 16 mm2 som forsyning.

fase
Det er umuligt at sige hvor fejlen ligger ud fra den givne forklaring. Det er nok noget der monteret forkert.
Du må undersøge det nærmere.

Prøv fx afbryde forbindelsen mellem de enkelte dele (fx mellem radio og forstærker) og sæt strøm på igen. Hvis fejlen er sket på grund af fejl ved RCA stik, må du være forberedt på at forstærkeren eller radio kan være brændt af. 
Hej godeven

Ok jeg tager alle kabler og ledninger fra og ser hvad der sker når jeg forbinder dem igen. Jeg har en mistanke om den gamle subwoofer forstærker skaber en kortslutning. 

Mange tak for dit hurtige svar. 
Hvad type 60A sikring har du monteret?
Tænker at det måske er startstrømmen der blæser sikringen hvis det er en lidt hurtig sikring?
Hvordan var den sikret da eks-konen havde den?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Når du bliver træt af at skifte sikring, sætter du bare 3-4 H7 parrallel koblede pærer i serie med forst. Det skulle være rigeligt for afprøvning - tænker endda forst. er en d-klasse med lavt forbrug/ høj effektivitet. 
Som gode ven nævner er det sikkert din effekt forst. den er gal med, 1 el. flere afbrændte udgangs bolsjer vil kortslutte godt og grundigt ( indtil røgen har lagt sig )

Altid vidunderligt at gætte ud i det blå, fordi mærke og type af forstærker er en statshemmelighed. :(

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis