Loftopbevaring (bygge hylder)

Jeg er flyttet ind i et hus fra 73 og har tænkt mig at bygge nogle hylder på loftet for at udnytte pladsen deroppe. Der er gitterspær med 60 cm mellemrum, som bærer et tegltag.

Lige nu ligger der plader på tængerne, som I kan se på billedet, jeg er dog usikker på om det er sundt for tængerne at have vægt på sig på den måde.

Derfor havde jeg tænkt mig at købe nogle beslag hos PlusLoft og sætte dem på spærfødderne, og derefter bygge hylder med lægter og brædder.

Men nu er jeg pludselig blevet i tvivl om spærfødderne overhovedet kan/bør bære vægten - i en anden tråd skrev folk at det var bedre at sætte hylderne direkte fast på tængerne? Og hvis man søger på nettet er der artikler som skriver at huset nærmest styrter sammen hvis du sætter en kasse med julepynt deroppe da loftet ikke er beregnet til den ekstra vægt... Hvad er dommen herinde?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er korrekt at der ikke er beregnet ekstra vægt til opbevaring. Men der er da plads til en del uden at går ud over huset.
Det er sådan at det man smider op i uopvarmet rum bliver ødelagt over tid.  
Jeg synes ikke tegning helt svarer til det aktuelle på dine billeder. Det fremgår af tegning at der skal være en lodret stolpe for hver anden spær. 
Tænger er helt ud lige så gode som den vandrette bjælke nederst. Vægten/trykket ender jo samme sted nemlig nedad.
Ofte er der 2 skrå lægter i hver side og så ville jeg sætte en lægte vandret imellem dem og så hylder over på det. 
Nu har du kun 1 skrå i hver side så du er nok nødsaget til at sætte en lægte imellem dem, altså på tværs hen over gangbro. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Hej Erik

Tusind tak for dit hurtige svar.  

Ja det med tegningen har du faktisk ret i - den er jo egentlig lidt ubrugelig når den ikke stemmer overens med virkeligheden - taget er renoveret for 4 år siden, det kan være at de opsatte gitterspær der (?)

Der er faktisk to skrå tænger i hver side (det kan man se hvis man kigger ind i mørket på det ene billede), jeg har dog læst et sted at man skal sørge for at hylderne er i vater så der ikke kommer skævt tryk - og dér tror jeg måske det vil være nemmere ​(for en amatør som ​mig selv) at styre ved hjælp af ​nogle pre-fabrikrede beslag som har samme højde.

Men det lyder ​på dig som om at jeg ikke behøver bekymre mig om den ekstra vægt deroppe?
ok ja ved nærmere kig så ser jeg "normale gitterspær" 
Det er lidt noget pjat at det skal være i pinlig vater. Du kan jo bagefter stille en tung kasse bøger inderst og den lette med julepynten yderst. Det har ingen betydning
Det er på ingen måde svært at sætte et bræt / lægte vandret.  Du lægger vaterpas fra gangbro og ud på siden af tængerne, slår en blyantstreg, og sætter dine pinde op efter den. En skrue igennem til ​hver ​del af dine tænger. 
Der findes ikke et beslag til det formål. 

Beslagene jeg tænkte på var dem som sidder direkte på spærfødderne (det er nogle man købe hos PlusLoft). 

Nu hvor du skriver det er vigtigst at vægten bare går nedad, så tænker jeg umiddelbart også at det er bedst at placere hylderne direkte på spærfoden (selv om resultatet nærmest er det samme med tængerne da vægten også fordeles nedad dér).

Men hvor meget vægt må jeg så sætte deroppe efter jeg har bygget hylden ? Det varierer helt vildt udfra hvor man læser om det. Nogle skriver max 5 kg pr m2, og andre helt op til 100 kg/m2. 
Jeg skriver ikke at det er vigtig at vægten går nedad, Men en af de love som ingen statsminister har turdet ændre på er tyngdeloven  Det jeg skriver er at uanset hvordan du gør så går trykket nedad. 
Der er ingen forskel om det er fra tænger eller direkte på "spærfoden" 
Jeg har fået bygget værksted for 50 år siden. Da skulle jeg bestille ekstra forstærkede spær fordi jeg ønskede op til 100 kg m2 
Så de 5-10 kg m2 vil jeg skønne er mere korrekt. Så med et hus på 100 m2 er det maks 1 tons. 

Annonce
Tak for hjælpen Erik   Jeg endte med at hvile konstruktionen halvt på tængerne og halvt på gangbroen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis