Tætning af utæt loft - vinden står lige ind

Hej
I vores hus fra 68 er der ikke nogen dampspærre, men alukraft folie direkte over listeloftet. Folien går kun lige knap ud til væggene og hæfter ikke på væggene. Når det blæser godt uden for, kan man mærke vinden direkte inden for og edderkopper kæmper med næb og klør for ikke at blive blæst af vores skyggelister. Jeg overvejer derfor at pille skyggelisterne ned og fuge eller skumme gabet mellem træloft og væg. Nogen der har erfaringer med det og kan anbefale et materiale der egner sig? Eller er det en helt håbløs ide?
Ved godt det meste effektive ville være at pille loft ned og montere dampspærre, men vi ønsker at bevarer originale lækre brune loft og tænker ikke det vil overleve en af- og remontering.
Mvh Mads
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens fjerne skyggelisterne og tætne med fugemasse, jeg vil ikke anbefale fugeskum, det er ikke nemt at styre, og du risikere det kommer ud på den synlige del af loftet.

Vi prøver igen, i morgen --
Den energi rigtige løsning er at få lavet vindstop, og evt. ekstra isolering. Vindstopplader kan være tynd krydsfiner, hårde mineraluld bats, eller den hurtigere Win Win plader. 
Der skal laves helt tæt ude ved tagfod og skal hindre vinden i at blæse ind i isolerings kanten. 
Jeg ved jo ikke hvordan din tagkonstruktion er, men det almindelige er at det skal sidde fra bagside af formuren, (uden for murbats) lodret eller skrå op i hvert spærfag. Det skallaves helt tæt men må ikke komme nærmere taglægter end 5 cm.
​Udvfra billedet får jeg mistanke om fladt tag, og skal det laves ​ved at pille evt. udhængs brædder ned og så lave det derfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja det er faldt tag, men med lidt hældning på. Jeg har være opppe og kigge under udhænget. Det er en form for vindstop med krydsfinerplader, de dækker for isoleringen, men vinden kan gå oven over. De stopper ca 10-20 cm inden undersiden af taget. Tænker det er for ventilation og jeg ikke må blænde af yderligere. Så tror ikke det kan gøres så mere ude fra..?
Rigtigt du ikke må afblænde aht ventilation, afhængig af husets bredde og opbygning af taget skal der være mindst 50mm frirum hele vejen.
Årsagen til at det trækker ind ved loftkant kan så stadig være pga gammel ineffektiv isolering som måske er sunket lidt sammen eller at der ikke er fuget mellem plade til vindstop og ned imod ydervæggen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

forsøget med at fjerne skyggelisterne og fuge tæt med fugemasse, synes jeg er et forsøg værd, det er forholdsvis let, og du forringer ikke udluftningen i loftsrummet.
Og med den lave hældning på taget, er det nok ikke så let at lave det udefra, og da slet ikke oppe fra loftsrummet.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Når der er krydsfiner plader så er den del sikkert i orden. Det udelukker på ingen måde fugning, som også vil hjælpe på problemet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, vi prøver med fuge, ville i gå efter en silicone fuge eller noget af dem man bruger udvendigt omkring vinduer?
Indvendigt ​(og udvendigt hvis det er ved vindstop) kan du bruge en ms fuge. Indvendigt kan du også bruge en acrylfuge hvis sprækkerne ikke er bredere end 5mm.
Uagtet fuge så er der stadig et problem med dårlig isolering hvis blæsevejr kan drive kold luft ind i boligen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis