Skift af telestater til gulvvarme

Hej herinde.
Jeg skal til at skifte Wavin telestater på fordelerrøret til gulvvarme hos svigermor - 6 kredse - og har læst en del op på opgaven inden start - der er to tilsyneladende ens telestater - Wavin VA50 og Wavin VA64 - hvordan afgør jeg hvilken jeg har på anlægget? de ser helt ens ud hos vvs forhandlerne... 

Og jeg kan se at den ene er utæt i "stiftventilen" (hedder den nok ikke)  under telestaten - er der nogen der ved om det er muligt at udskifte den uden at lukke for vandet - eller evt. en der har et link til hvordan denne skiftes...
Hvis nogen har gode råd / advarsler inden start vil jeg være glad for input - Ta. :o)

Med bedste hilsen - Bygherren
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fandt dette:

Du kan kende forskel på de to Wavin-telestater ved at se på adapterringen og selve fordelerrøret; VA50 passer til moderne Wavin-fordelerrør (M30x1,5), mens VA64 er til ældre modeller. Den utætte del kaldes en pakdåse, og den kan du i de fleste tilfælde selv skifte. VVS-Eksperten +3

Sådan skelner du mellem VA50 og VA64
Selvom telestaterne ser ens ud, er der afgørende forskelle i den medfølgende adapter:
  • Wavin VA50: Bruges til Wavin Tigris/Sentio-fordelerrør. Den har et standard M30 x 1,5 mm gevind. Hvis din svigermors anlæg er af nyere dato (fra ca. midt-00'erne og frem), er det sandsynligvis denne.
  • Wavin VA64: Bruges til ældre Wavin-modeller eller specifikke typer som Altech og Pettinaroli. Den har en anden udformning af adapteren for at passe på de ældre ventiler. Wavin +3
Tip: Tjek undersiden af den nuværende telestat eller adapterringen. Der står ofte modelnummeret (f.eks. "VA50") trykt i plastikken.

Udskiftning af den utætte "stiftventil" (pakdåse)
Når det drypper omkring stiften, er det pakdåsen, der er defekt. Den sidder som en lille messingindsats, som stiften kører igennem.
  • Kan det gøres uden at lukke for vandet?
    Ja, på de fleste moderne fordelerrør kan du skifte pakdåsen uden at tømme hele anlægget. Ventilen i selve fordelerrøret lukker ofte tæt, når pakdåsen skrues ud. Der vil dog altid komme en lille smule vand ud, så hav en klud klar.
  • Fremgangsmåde:
    1. Afmonter telestaten.
    2. Brug en fastnøgle (typisk str. 10 eller 12) til forsigtigt at skrue den lille messing-pakdåse ud.
    3. Skru den nye pakdåse i med det samme.
    4. Stram den til, men ikke for hårdt (messing er blødt).
  • Vigtigt: Hvis du er i tvivl om, hvorvidt ventilen underneden holder tæt, bør du lukke for hovedhanerne til fordelerrøret og tage trykket af systemet først for at undgå vandskade. Facebook +2
Kan du se et logo eller mærke på selve fordelerrøret (messingskinnen), som telestaterne sidder på?

Tak for dit lange skriv - jeg har fået skiftet telestaterne og da jeg fik den gamle telestat af var der ikke mere utæthed fra pakdåsen - tror telestaten var "vokset" skæv pga. tæring og derfor trykkede skævt på stiften som nok var det der gav drypperiet - det hele kom til at virke igen da jeg fik kodet rumfølerne til de seks lokationer.... mange tak for dit svar :o)           Mvh. Bygherren 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis