Træblokke gulv? Kristoffer01 9 2400 01-11-2025 11:53 Hvad hedder den her slags gulv? Træblokke der står på højkant. Vi skal lave nyt køkken og skal have det behandet? Men hvordan behandler man den type gulv? 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Gregeren 5657 2830 01-11-2025 12:32 Det skal slibes, og så vil jeg anbefale en lak med PU i, da endetræ suger enormt og bør forsegles.Man kan få hvidpigmenteret hvis man vil lysne gulvet. Elektronikteknikeren
PinkHenrik 6109 6300 01-11-2025 12:44 Du skal være opmærksom på at blokkene skal være mindst 3-5 cm tykke, for at undgå at de revner eller vrider sig. Så der kan blive noget med dørtrin til andre rum mm.Det næste er at træet skal være møbeltørt (under 5%), hvilket du ikke lige finder i byggemarkedet Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Rantzau 4679 2970 01-11-2025 21:15 Det viste gulv er et såkaldt klodsgulv med lang levetid hvis det behandles rigtigt.Et klodsgulv kan renses med en mild sæbeopløsning. Vedligeholdelsen kan enten være sæbe eller olie som normalt for trægulve, men lak er døden for et klodsgulv.Pigmentering af endetræ som et klodsgulv er nok den værste behandling man kan finde på.Ud fra billedet at dømme kan du med få midler få dit gulv til at holde mange generationer frem. Jeg bemærker særligt måden dit gulv er lagt. Det er lagt af en "træmand" der vidste hvad han gjorde.
Kristoffer01 Trådstarter 9 2400 02-11-2025 07:17 Tak RantzauKan man slibe det? Vi skal fjerne et køkkenskab der står på en del af gulvet og jeg frygter der er store farveforskelle
Rantzau 4679 2970 02-11-2025 14:51 Inden du sliber vil jeg anbefale du først vasker gulvet grundigt med brun sæbe, men vær nærig med vandet så klodserne ikke suger for meget. Vask hellere flere gange og lad gulvet tørre mellem hver gang vask.Et klodsgulv slibes bedst med en gulafsliber - den kan lejes hos de fleste byggepushere. Dit gulv er med storsandsynlighed oliebehandlet så vær forberedt på at bruge mange slibeskiver. Køb rigeligt. Overflødige kan returneres.Start med korn 40 efterfulgt af korn 80. Det plejer at være nok til et klodsgulv som dit.Efter afslibningen støvsuges meget grundigt - brug eventuelt en stiv børste for at få al slibestøv støvsuget væk. Der skal ikke afvasket på det nyslebne klodsgulv.Ny olie påføres med en stiv pensel, men efterlad ingen blankes partier. Overflødig olie fjernes straks. Olien skal ikke stå og suge som nogle anbefaler. Olier heller flere gange med et døgns mellemrum så du dels mætter gulvklodserne, og dels ikke risikerer klistrede overflader.