Montering af ventilator - spørgsmål om ledninger

Har netop fået en ny badeværelsesventilator.

Den nye har plads til tre ledninger. Og der er et lille diagram.

Jeg læser diagrammet således:

N: skal tilsluttes nul-lederen (sædvanligvis blå)

L: skal tilsluttes faselereden (sædvanligvis brun)

Ls: må være en styreledning som kan tilsluttes en afbryder. Den går altså tilbage til samme fase som L, men med en afbryder imellem, så man fx kan give et tænd-signal til ventilatoren, når man tænder lyset, etc. Jeg går ud fra, at dette er valgfrit.

Har jeg rigtigt fat i det så langt?

Den gamle sidder med kun to ledninger - en blå og en sort. Det må jo så være en fase og en nul. Der er spænding på hele tiden. Så jeg går ud fra, at jeg blot kan tilslutte disse to.... blå til ​N og sort til L?
Og den klemme der hedder Ls tilslutter jeg ikke noget. 
Er det rigtigt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yes. Ls forbindes til lampeafbryderen eller lampen selv (fasesiden). Så tænder ventilatoren sammen med lampen og kører videre uden lys, på tid- eller fugtstyring.

Bent Andersen skrev den 30-10-2025 19:26:39

Yes. Ls forbindes til lampeafbryderen eller lampen selv (fasesiden). Så tænder ventilatoren sammen med lampen og kører videre uden lys, på tid- eller fugtstyring.

Ok. Men har jeg ret i at den del er valgfri?

Nå. Jeg fandt et andet diagram som bekræfter, at det er rigtigt at det er valgfrit med Ls :-)
Valgfri og valgfri. Du får jo ikke fuld udnyttelse af din ventilator hvis det ikke monteres. Altså må du undvære det med at den starter op når lyset tændes. 
Så det er kun fugt i badeværelse der sætter den i gang, og ikke duft- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 30-10-2025 23:06:26

Valgfri og valgfri. Du får jo ikke fuld udnyttelse af din ventilator hvis det ikke monteres. Altså må du undvære det med at den starter op når lyset tændes. 

God pointe... Men jeg kan jo ikke lige fremtrylle en ledning som går hen til en afbryder....

Annonce
LennartBertelsen skrev den 31-10-2025 07:36:51

ev elmand skrev den 30-10-2025 23:06:26

God pointe... Men jeg kan jo ikke lige fremtrylle en ledning som går hen til en afbryder....

Ledningen kan komme fra dit lampested, og hvis du er heldig er der måske også en fase i lampestedet. Nullen er de garanteret.

fase
Med hensyn til at trylle så har jeg fremtryllet mange tusinde ledninger igennem tiden. Så kan du ikke så kan din elektriker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis