Hjælp fræsejern

Hej
Jeg skal have fræset to spor i en liste, der er ca 40 mm. Sporene skal nogenlunde se ud som på vedhæftede billede, der er en del af et fodpanel fra Københavns Listefabrik. Jeg skal have lavet nogle matchende lister i en væsentlig mindre dimension. Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med at anvise et fræsejern? Jeg har ledt længe. Jeg kan sagtens finde et not v-jern, men vil gerne have rundingen. Det vil selvfølgelig være bedst, hvis jeg kan lave begge spor i én arbejdsgang. Ellers må jeg køre 2x. Jeg har bordfræser.
På forhånd stor tak!

Bh Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Carl Ras har det største udvalg i fræsejern, så det er det bedste sted at lede, men vær forberedt på at du ikke kan fræse samme profil i samme arbejdsgang.
Tak Rantzau. Ja, jeg er klar over, at jeg nok bliver nødt til at køre flere gange. Men jeg kan ikke finde rette jern selvom jeg skal køre flere gange. Jeg tjekker CarlRas
Du skal da bygge sådan en her (selv om det nok komplicerer projektet en snelse….) https://youtu.be/C-FxDj10Fhc?si=SD6vSCrCMNA_zchQ

Med venlig hilsen

Anders

Prøv at tjek ud på ebay og amazon, tænker mulighederne her er størst.
Eksempelvis de her ikke lige den profil du efterspørger, men måske du kan finde nogle der passer bedre. ​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Tak til alle - jeg har selv bygget et fræserbord, dog ikke så avanceret som det, Anders K foreslår  
Både Junget og Amazon er gode forslag - jeg har søgt på Amazon, men må prøve igen. Ellers må jeg spørge Københavns Listefabrik, de plejer at være ret hjælpsomme.
Stor tak til perhans! Der var bingo på Junget. Det hedder en "dobbelt rundingsfræser". Mit problem er løst.

Bh

Anders
Bemærk at de profiler der kan købes hos Københavns Listefabrik fremstilles med et horisontalt fræsejern. 

Værktøjet minder om en overdimensioneret afretter hvor deres smede fremstiller fræsejernets profil efter kundens ønske.

Det betyder at både konvekse og konkave buer aldrig kan fremstilles med de fræsere og fræsejern der normalt er til rådighed for private.

Enten accepterer du hvad Københavns Listefabrik tilbyder, eller griber dybt i lommerne og anskaffer et fantastisk, vidunderligt og helt igennem specielt værktøj der får dig til at pisse i bukserne af fryd.  

Andersx

Du kan "fræse profilen ad 2 omgange"

Sænk eller hæv din fræser 2. gang.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak Maskinsnedker. Jeg fandt det rigtige jern hos Junget som foreslået af perhans og kørte, som du foreslår, 2x.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis