Inddækning i kip af skiffertag utæt

Hej. Jeg har et hus fra 1975 med skifer eternittag. Der er ikke undertag på. Skiferstene er kittet fast. I kippen er der det man kalder en skjult Zinkinddækning.(se vedhæftede foto) Jeg syntes at jeg sommetider ved kraftig regn med blæst kan fornemme fugt på de to øverste lægter helt oppe under kippen. Så har en mistanke om, at inddækningen ikke er helt tæt længere. Det er ikke meget fugt men lidt. Taget ser fint ud og fejler ellers ikke noget. Tænker i, at man udefra evt. kan lægge en rygning hele vejen hen langs ryggen? Vil være meget ked af at skulle til og pille de øverste skifersten af for at lave en ny inddækning. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det mig ville jeg lægge en fuge på kanten af tagbeklædningen og ned på zinken. (men tjek lig Zinken for huller, ofte nogle meget små huller der kommer)
Jeg ville bruge tagtæt på patron som fuge, så slipper du jo også for at rode med de asbestholdige plader.

Vi prøver igen, i morgen --
Det havde jeg ikke tænkt på. Det kunne bestemt også være en plan. Men kan løsningen med en ny tagryg også gå?
 Det kan det godt, men skal jo passe i graderne, så må du jo selv vurderere hvordan det kommer til at se ud. 

Yes. Taget er 30 grader, men løsningen med fugen er da klart at foretrække også for synets skyld, som du skriver Jens. 
I mine forældres hus fra 1965, er der lagt et bræt på begge sider af tagryggen. Oven på en zinkinddækning, der er bukket ind over bræddernes underside. Der kan ikke komme vand ind.

Søren O
Søren O skrev den 28-10-2025 22:52:01

I mine forældres hus fra 1965, er der lagt et bræt på begge sider af tagryggen. Oven på en zinkinddækning, der er bukket ind over bræddernes underside. Def kan ikke komme vand ind.

Sådan er mit nabos rygning og grater også lavet, den er en gammel skole fra 1901 og med skiffertag, mener ikke zinken har været skiftet, men nok en tykkere kvalitet man brugte dengang..

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis