Fundament til 4m højt legetårn

Hej med jer LDS'er,

Et spørgsmål til fundamenter.
Jeg skal bygge et legetårn, som kommer op i 4m højde. Søjlerne i hjørnerne er pt. 4.2m douglas der er 10x10. Jeg har tænkt mig at støbe dem på stolpefødder, som er 40 cm lange. Fundamentet bliver punktfundamenter og hertil er jeg i tvivl om størrelsen. Er det tilstrækkeligt med 80cm dybe huller med en diameter på 30-40 cm?
Og er stolpefødder på 40cm nok, eller skal jeg finde nogle længere?

Tårnet bliver tildeles beklædt med træ, men sådan at vinden kan komme igennem. Men det skal selvfølgelig kunne modstå vind og vejr og de kommende storme.
Plan B bliver at lave to ankerpunkter 4-5m fra tårnet, som er med til at holde det nede med reb.

Hvad er jeres tanker?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville kunne stå på 4 havefliser, men der mangler skrå afstivning i hele konstruktionen hvis den skal se ud som på billedet. Ellers vil den kunne give sig sideværts.

Selvbygger med stort S. 
Som tommelfingerregel skal et legetårn støbes fast hvis højden er større end bredden, ellers risikerer du det vælter hvis der leges lige lovlig voldsomt.

80cm fundament burde være nok. Du kan støbe stolpefødderne fast til fundamentet så har du en solid konstruktion som ikke behøver skrå afstivninger.
@Superdiy Billedet er blot en hurtig AI skitse, så det er kun for at illustrere setuppet.
Jeg vil bestemt ikke mene fire havefliser er tilstrækkeligt når vinden blæser. ​Men jeg tager det ​til efterretning at du mener det er et ​overkill 👍
Rantzau skrev den 28-10-2025 08:02:42
80cm fundament burde være nok. Du kan støbe stolpefødderne fast til fundamentet så har du en solid konstruktion som ikke behøver skrå afstivninger.

Stolpefødderne bliver helt sikkert støbt fast - ellers er der ikke meget ide med dem. Du tænker 80cm er fint, og tak for det input.

Du bør lige tjekke legeplads regler, mht. faldhøjde osv. Og vær opmærksom på hængnings fare med stropper og snore i jakker med hætte på f.eks., 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Regler for legepladser kommer ikke i spil på privat grund.

Der er vel ingen der ved deres fulde fem forlanger træer som ungerne også kunne finde på at kravler rund i skal opfylde både DS/EN 1176 og DS/EN 1177. 

Mig bekendt er der også kun en enkelt der kunne finde på at miljøteste alt andet som ungerne kunne finde på at lege med udendørs.

Vil du gå med både livrem og seler, kunne du overveje at anskaffe en hjertestarter, og skriv også testamente inden ungerne sendes ud og lege.  

Du kan selvfølgelig også gøre det simpelt ved at give ungerne noget tøj på som ikke udgør en sikkerhedsrisiko.  
Ja sådan kan vi være så forskellige. Humor er da også meget velkommen. 
Jeg har nu altid tænkt på børnenes sikkerhed de gange jeg har lavet legetårn til børnebørn.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis