VVS afløb i gulv samt faldstamme

hej.
sad og søgte på chatgpt mht afløb fra vask eller køkken som ligger i gulv, og det lød somom man ikke må have et afløb som er nedstøbt i beton dæk, hvis der er en samling på. Så skrev den at der skulle være en inspektions lem. Men hvordan kan det være muligt hvis man ex har et afløbsrør fra håndvask eller vaskemaskine der går lodret ned og i gulvet har en bøjning for at gå videre hen til gulvafløb. så kommer der jo en samling i vinklen under gulv, og man kan ikke lave inspektionslem i beton dækket?

Ydermere har jeg i min lejlighed et køkkenafløbsrør der er under stuegulv og ned i kælder hvor der er en vinkel på. her kan jeg jo heller ikke lave inspektionslem i stue gulvet.

sidst stod der at man ikke må pakke sin faldstamme ind i en gips boks, da man skal kunne tilse faldstammen. Passe det eller?

Min VVS siger at alle 3 ting er helt lovlige at have både i betondæk, under stuegulv, samt faldstamme da det er trykløse rør, og han har lavet det. Er det korrekt?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din vvs-er har ret. Der er dog vist noget med at en faldstamme fra flere etager skal have et rensedæksel lidt over nederste gulv.

Søren O
Tak for svar.  Min VVS skiftede min faldstamme som er i stueetagen. han har ikke lavet nogen rense lem inden jeg pakkede den ind i gips. har han så lavet det forkert eller kan det være det er OK at han kan komme til den og rense fra kælderloftet da den kører fra mit gulv og ned i cykelkælder under?
Du kan roligt regne mere med VVS end chat gpt

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

ev elmand skrev den 29-10-2025 23:41:16

Sjovt, jeg ville altid stole mere på ChatGPT, i forhold til hvad en VVS'er siger :-)

Thomas_Mygind skrev den 30-10-2025 07:47:08

ev elmand skrev den 29-10-2025 23:41:16

Sjovt, jeg ville altid stole mere på ChatGPT, i forhold til hvad en VVS'er siger :-)

Gælder det også i forhold til at spørge en rådgivende ingeniør? 

fase
Annonce
Her er jo et godt eksempel på noget ikke almindelig vrøvl men ualmindelig vrøvl som denne shatgpt lukker ud. 
Ingen samlinger i beton gulv uden inspektions lem ! ! Alle kloak rør har der ligger i gulv har samlinger, uden inspaktions lem. 
Samme vrøvl med gips kassen. 
Så deeet- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej EV elmand. så det er fint nok det han har lavet med samling af rør i beton dækket på afløbsrøret, samt fint nok med gips kasse rundt om faldstamme?
Erik har ret. Hvad chatgpt lukker ud, er ikke bare nonsens - det er nonsens på stylter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også