Fuldspartel af murrem - hvordan skal jeg gribe det an?

Hej Alle,

Jeg har behov for lidt input/hjælp. 

Hvordan skjuler jeg murremmen med den resterende væg? Planen er at fuldspartle, lime glasfilt og male. Jeg har pillet murrem-kassen/skjuleren ned da jeg ønsker en glidende/ensartet overgang. Opsætning af gips i dette mellem rum er mere svært da gips pladens tykkels 13mm og der er steder hvor forskalningsbrætte flugter med væggen allerede. 

Er der nogen som har erfaring med dette som kan dele den letteste fremgangsmåde? 

Pft.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få puds til at hæfte på træ ved enten at fastgøre en rørmåtte eller flere lag forskudt kyllingenet som pudsen kastes på. Det brugtes tidligere som indvendige skillevægge.

Pudsen kan efterfølgende spartles så overgangen skjules hvis samlingen dækkes af armeringstape, men du får nok et problem med dampspærre hvis remmen er i ydervæggene. 
Rantzau skrev den 28-10-2025 06:28:53

Du kan få puds til at hæfte på træ ved enten at fastgøre en rørmåtte eller flere lag forskudt kyllingenet som pudsen kastes på. Det brugtes tidligere som indvendige skillevægge.

Pudsen kan efterfølgende spartles så overgangen skjules hvis samlingen dækkes af armeringstape, men du får nok et problem med dampspærre hvis remmen er i ydervæggene. 

Tak for dit input! jeg har lidt opfølgende spørgsmål.

Kan jeg anvende pudsningsnet(Pudsningsnet, glasfiber, 50 x 1 m - Biltema.dk) i stedet for rørmåtte som du forslår? 
Kan jeg ikke beklæde remmen på ydremuren med en dampsspærre og derefter påføre pudsningsnet/rørmætte?

Nej. Pudsningsnettet fra Biltema sikrer kun mod revnedannelse i selve pudslaget. Det sikrer ikke vedhæftning til underlaget.

Nej. Dampspærre skal altid sidde på den varme side.
Rantzau skrev den 29-10-2025 01:31:23

Nej. Pudsningsnettet fra Biltema sikrer kun mod revnedannelse i selve pudslaget. Det sikrer ikke vedhæftning til underlaget.

Nej. Dampspærre skal altid sidde på den varme side.

Okay, jeg køber noget hønsenet og pudser det op med noget ny universalmørtel(50/50/700) fra Weber. 

Den varme side må der være på remmen ind modstuen? Murrem, eventuel isolering, dampspære, Hønsenet, puds, spartel? 
Hvis du vil have en dampspærre på bjælken, kan du give den en vådrumsmembran, brug en "smøre membran" den kan du køre på med en malerulle, bjælken skal grundes først med noget vådrumsprimer.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg kan anbefale LIP 350 universalmørtel.
Pudslag anses for damptæt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også