Ventilation dimensionering.

Jeg har læst GSH's guide til ventilation og lært en masse. Dog har jeg stadig er par spørgsmål til installation af varmegenvinding i et lille hus fra 1960.
Som billedet antyder har jeg ca. 90m2 bolig: Stue og køkkenalrum i et, et badeværelse, entre samt 3 værelser. Enheden kommer til at sidde i entre'en. Udeluft til og fra enheden kan jeg læse bør være Ø200mm.
Jeg påtænker at starte de 2 hoveddør i 160mm og trappe ned til 125mm efter henholdsvis første indblæs og andet sug.
Mine spørgsmål er:
- Er et indblæs nok til køkken/alrum/stue på 45m2 eller skal jeg sætte yderligere et i stuen og derved sænke hastigheden på disse yderligere?
- Kan jeg på Y- eller T-stykke på hovedrøret sætte flex dæmper til 90-bøjning, som sidder direkte på ventil eller bør jeg også her bruge fast dæmper?
- Grundet saksespær har jeg meget lidt plads på loftet og mine afgreninger skal være så korte som muligt og for at få rørene ned langs spær er jeg nok nødsaget til at bruge T-stykker frem for Y, desværre.
- Entre er ikke bryggers, men med vådt overtøj og sko tænkte jeg et sug var passende eller burde det være et blæs?

Mange tak for Jeres tid!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind